Javascript must be enabled for the correct page display

Het verschil in persoonlijkheid tussen volwassenen met kinderen en volwassenen zonder kinderen

Hoeksma, Gea (2025) Het verschil in persoonlijkheid tussen volwassenen met kinderen en volwassenen zonder kinderen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukGea-HoeksmaS5220874.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Doel. Dit onderzoek onderzocht het verband tussen ouderschap en de Big Five persoonlijkheidskenmerken. Het doel was om te achterhalen of volwassenen met kinderen verschillen in persoonlijkheid van volwassenen zonder kinderen. Hoewel veel onderzoek zich richt op persoonlijkheidsontwikkeling in de kindertijd en adolescentie, is er minder bekend over hoe persoonlijkheid verandert tijdens de volwassenheid. Op basis van de Social Investment Theory, die stelt dat belangrijke levensgebeurtenissen zoals het ouderschap invloed kunnen hebben op persoonlijkheidskenmerken, werd verwacht dat er verschillen zouden zijn tussen ouders en niet-ouders. Methode. De gegevens kwamen uit de achtste ronde van de National Child Development Study en omvatten een grote steekproef van 9790 volwassenen in de leeftijd van 50 tot 51 jaar (49% man, 51% vrouw). Van deze groep had 84% kinderen en 16% niet. Er werd gebruikgemaakt van een cross-sectioneel design en er zijn vijf regressieanalyses uitgevoerd. Resultaten. Er werden kleine maar significante verschillen gevonden in extraversie, vriendelijkheid en vindingrijkheid: volwassenen met kinderen scoorden hoger op extraversie en vriendelijkheid, terwijl volwassenen zonder kinderen hoger scoorden op vindingrijkheid. Voor neuroticisme en nauwgezetheid werden geen verschillen gevonden. Het onderzoek hield ook rekening met sociaaleconomische status en geslacht. Deze factoren hadden wel invloed op persoonlijkheid, maar verklaarden de verschillen tussen ouders en niet-ouders niet volledig. Conclusie. De bevindingen suggereren dat ouderschap verband kan houden met bepaalde persoonlijkheidskenmerken, ook al zijn de verschillen klein. Hoewel dit onderzoek bijdraagt aan het begrip van persoonlijkheidsverschillen in de volwassenheid, is vervolgonderzoek met een longitudinaal design nodig. Daarbij moet ook gekeken worden of mensen bewust kinderloos zijn of niet.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Wiertsema, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 13:13
Last Modified: 24 Jun 2025 13:13
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5049

Actions (login required)

View Item View Item