Kin, Lysanne (2025) Onderwijsvernieuwingen en teacher beliefs: een studie naar de impact op overtuigingen van docenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukL.L.KinS5414563Onderwijsvernieuwingen-en-teacher-beliefseen-studie-naar-de-impact-op-overtuigingen-van-docenten.pdf Download (453kB) | Preview |
Abstract
Active Learning is een manier van leren en lesgeven waarbij studenten actief betrokken worden bij hun eigen leerproces, doormiddel van interacties, samenwerking en reflecteren. Deze benadering komt steeds vaker voor in het Nederlandse onderwijs. Active Learning Classrooms zijn leeromgevingen die deze vorm van leren stimuleren. Ze zijn zo ingericht dat het toepassen van activerende werkvormen voor docenten toegankelijker wordt. Deze studie onderzocht de verwachtingen en ervaringen van academische docenten van de Rijksuniversiteit van Groningen, die les hebben gegeven in zo’n Active Learning Classroom. Specifiek is nagegaan of een onderwijsvernieuwing als deze invloed heeft op de teacher beliefs die ten grondslag liggen aan de onderwijspraktijk van docenten. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse van een eerder verzamelde vragenlijstdata werden de antwoorden van docenten geanalyseerd. Deze antwoorden zijn gecategoriseerd aan de hand van drie hoofdthema’s: pedagogische overtuigingen, epistemologische overtuigingen en professionele ontwikkelingen. De resultaten laten zien dat onderwijsvernieuwingen, zoals een Active Learning Classroom, geen fundamentele veranderingen teweegbrachten in de overtuigingen van docenten. Veel docenten beschikten voorafgaand aan de interventie al over overtuigingen die aansloten bij een actieve, studentgerichte manier van leren. Deze overtuigingen zijn door het gebruik van de Active Learning Classroom voornamelijk versterkt en verdiept. De fysieke leeromgeving hielp docenten hun onderwijsvisie concreter en systematischer naar de praktijk te vertalen en bood meer ruimte om daarop te reflecteren. De conclusie die getrokken kan worden uit dit onderzoek is dat onderwijsvernieuwingen, waarvan een Active Learning Classroom een voorbeeld is, voornamelijk fungeren als versterker van de reeds bestaande teacher beliefs - in pedagogische, epistemologische en professionele ontwikkelingsdomeinen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Blom, B. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:36 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5053 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |