Martire, Samuel (2025) De Invloed van Taalvaardigheid op de Temporele Afstemming Tussen Gebaren en Spraak. Bachelor thesis, Psychology.
![]() |
Text
Temporele-Afstemming-Tussen-Gebaren-en-Spraak.pdf Restricted to Repository staff only Download (755kB) |
Abstract
In deze studie werd onderzocht wat de invloed is van taalvaardigheid op de temporele afstemming tussen spraak en begeleidende gebaren. Temporele afstemming tussen spraak en gebaren vormt een essentieel aspect van multimodale communicatie, omdat het onder andere bijdraagt aan de mate waarin spraak en gebaren als een samenhangende boodschap worden waargenomen. In de huidige studie werden de 78 deelnemers gevraagd om voorafgaand aan het experiment een taalvaardigheidstest te maken en aan te geven wat hun eerste taal is. Tijdens het experiment bediscussieerden de deelnemers in tweetallen een aantal vooraf bepaalde stellingen. De experimentleiders bepaalden of deze gesprekken in hun eerste of in tweede taal plaatsvonden. De discussies werden opgenomen op video. Vervolgens codeerden de onderzoekers de spraak en de gebaren van de deelnemers met behulp van ELAN-software teneinde de temporele afstemming tussen gebaren en spraak te bepalen. We vonden evidentie voor een invloed van taalvaardigheid op de afstemming tussen spraak en begeleidende gebaren, wanneer zowel het gebruik van de eerste of tweede taal als de score op de taalvaardigheidstest in de analyse werden meegenomen. Een hogere taalvaardigheid was geassocieerd met een sterkere temporele afstemming tussen spraak en begeleidende gebaren. Deze bevinding suggereert dat taalvaardigheid een rol speelt in de coördinatie tussen spraak en gebaren, en draagt daarmee bij aan ons begrip van multimodale communicatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Jonge-Hoekstra, L. de |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:38 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:38 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5054 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |