Laarhoven, Manouk van (2025) Kwalitatief onderzoek naar de uitleg van de menstruatie in hedendaagse voorlichtingsboeken voor tieners in Nederland. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukManoukvanLaarhovens4746686.pdf Download (778kB) | Preview |
Abstract
In dit onderzoek wordt gekeken hoe menstruatie wordt weergegeven in hedendaagse Nederlandse boeken over seksuele voorlichting aan tienermeisjes. Menstruatie is niet alleen een biologisch proces, maar ook een sociaal proces, dat onder andere op school wordt genoemd en besproken. Ondanks de belangrijke rol die menstruatie speelt in het leven van tienermeisjes, wordt het in veel voorlichtingsmaterialen slecht of niet volledig uitgelegd. Door middel van een kwalitatieve inhoudsanalyse van acht Nederlandse boeken over seksuele voorlichting, gericht op meisjes van 12 tot 18 jaar, onderzoekt deze studie hoe menstruatie zowel tekstueel als visueel wordt uitgelegd. De analyse onthult drie centrale thema's in de boeken: biologische aspecten, sociaal-emotionele aspecten en praktische aspecten. In de meeste boeken wordt menstruatie op een heldere en uitgebreide manier uitgelegd, maar in sommige boeken blijft het oppervlakkig en onvolledig. Een aantal boeken biedt feitelijke en neutrale verslagen, terwijl andere meer persoonlijke en herkenbare verhalen bevatten. Visueel materiaal vormt, indien gebruikt, vaak een aanvulling op de tekstuele informatie, maar dit kan op verschillende manieren. Onderzoek toont aan dat de meeste boeken over seksuele voorlichting vooral gericht zijn op het informeren en geruststellen van jonge lezers. Ze gaan echter vaak niet kritisch in op taboes of verschillende ervaringen rondom menstruatie. Bovendien wordt de inclusiviteit van genderdiverse jongeren niet altijd meegenomen. Deze studie levert een bijdrage door inzichten te bieden die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van inclusiever en passender informatiemateriaal over menstruatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:39 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:39 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5055 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |