Zandbergen, Rachel (2025) Ruimte voor Regie: de Rol van Professionele Ruimte in Integraal Samenwerken in de Jeugdhulp. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorscriptie-Rachel-Zandbergen-Professionele-Ruimte-in-Integrale-Samenwerkingen--aangepast.pdf Download (516kB) | Preview |
Abstract
De jeugdhulp in Nederland staat onder druk door het toenemende aantal jeugdigen met problematiek. Om tot de hoognodige verandering in het jeugdhulpstelsel te komen, wordt gepleit voor integrale samenwerking. Eén van de factoren die deze vorm van samenwerken kan bevorderen, is professionele ruimte: de autonomie van professionals om zelfstandig beslissingen te nemen over hun werk. Dit onderzoek richt zich specifiek op de professionele ruimte van beleidsmedewerkers binnen het Samenwerkingsverband Integraal Samenwerken JeugdHulp (SIS-JH) in Noord-Nederland. De onderzoeksvraag in dit onderzoek luidt: in hoeverre draagt de mate van professionele ruimte van beleidsmedewerkers bij aan effectieve, integrale samenwerking binnen SIS-JH? Om antwoord te krijgen op deze vraag zijn er semigestructureerde interviews afgenomen, die vervolgens zijn geanalyseerd door middel van kwalitatieve inhoudsanalyse. De resultaten laten zien dat beleidsmedewerkers binnen SIS-JH een redelijke mate van georganiseerde method- en criteria autonomy hebben, maar dat scheduling autonomy minder aanwezig is. Ook blijkt er verschil te zijn tussen de georganiseerde en de daadwerkelijk ervaren professionele ruimte. Daarnaast blijken er structurele begrenzingen te zijn, die enerzijds de ruimte van beleidsmedewerkers beperken en anderzijds de integrale samenwerking kunnen bevorderen. Ook is een ongelijke verdeling van professionele ruimte te zien tussen de zogenaamde kartrekkers en volgers binnen het samenwerkingsverband. Het onderzoek benadrukt het belang van een juiste balans in professionele ruimte, ter bevordering van een optimale integrale samenwerking in de jeugdhulp. Om dit te bewerkstelligen worden enkele aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek en voor veranderingen binnen SIS-JH. De bevindingen in dit onderzoek bieden tevens aanknopingspunten en inzichten voor andere jeugdhulpinstanties en (integrale) samenwerkingsverbanden. Trefwoorden: jeugdhulp, integraal werken, professionele ruimte
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:40 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:40 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5056 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |