Soekhai, Merel Madelief (2025) Sekseverschillen in opvattingen van jongeren over meritocratie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Bachelorwerkstuk-Merel-Soekhai.pdf Restricted to Repository staff only Download (461kB) |
Abstract
Sekseverschillen in het onderwijs zijn goed gedocumenteerd, met name op het gebied van academische prestaties, werkhouding en motivatie. Een belangrijke factor die de motivatie van leerlingen beïnvloedt is hun geloof in meritocratie – het idee dat succes wordt bepaald door intelligentie en inzet. Gezien de reeds bekende verschillen in motivatie tussen jongens en meisjes in het onderwijs, is het relevant om te onderzoeken of hun opvattingen over meritocratie ook verschillen. Doordat de opvattingen van jongeren over meritocratie in eerder onderzoek weinig aandacht hebben gekregen, richt deze studie zich op hoe jongeren meritocratie ervaren en of deze opvattingen verschillen op basis van geslacht. Om dit te onderzoeken werden 40 semi-gestructureerde interviews afgenomen en geanalyseerd met behulp van thematische analyse. De resultaten laten zien dat meisjes over het algemeen sterker geloven in meritocratie binnen het onderwijs en ook aangeven meer inzet te tonen ten aanzien van hun schoolprestaties. Daarnaast verschillen jongens en meisjes in welke factoren zij belangrijk vinden voor succes en motivatie, evenals in hun percepties van onderwijskansen. Deze inzichten suggereren dat de opvattingen van jongeren over meritocratie kunnen bijdragen aan het verklaren van bestaande sekseverschillen binnen het onderwijs. Het is daarom aan te raden dat onderwijsprofessionals en beleidsmakers rekening houden met deze sekse gerelateerde perceptieverschillen bij het ontwerpen van interventies die gericht zijn op het bevorderen van gelijke onderwijskansen voor jongens en meisjes. Een beter begrip van hoe jongens en meisjes meritocratie ervaren kan bijdragen aan onderwijspraktijken die beide seksen ondersteunen en zo helpen sekseverschillen in het onderwijs te verkleinen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. and Douma, N.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:41 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:41 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5057 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |