Dunsbergen, Renée (2025) Het juiste uitstroomprofiel? Een kwalitatieve studie naar de perspectieven van onderwijsprofessionals op kenmerken van vso-leerlingen die uitstromen naar de reguliere arbeidsmarkt of het vervolgonderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ScriptieReneDunsbergens4502744.pdf Download (591kB) | Preview |
Abstract
Jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs lopen een hoog risico op werkloosheid na school. Deze studie onderzoekt hoe leerlingen worden geplaatst in uitstroomprofielen binnen het voortgezet speciaal onderwijs om hun kansen op de arbeidsmarkt te verbeteren. De hoofdvraag is: 'Welke overeenkomsten en verschillen bestaan er in de door onderwijsprofessionals ingeschatte kenmerken van vso-leerlingen die naar de reguliere arbeidsmarkt of het vervolgonderwijs uitstromen, en in hoeverre beïnvloeden de inschattingen de bepaling en wijziging van het uitstroomprofiel van de leerlingen?' Om deze vraag te beantwoorden, is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd waarin 17 onderwijsprofessionals van 6 scholen binnen één schoolorganisatie zijn geïnterviewd. In het onderzoek werden kenmerken van leerlingen die doorstromen naar de arbeidsmarkt en het vervolgonderwijs onderzocht, belangrijke overeenkomsten en verschillen tussen deze groepen, en factoren die de beoordelingen van onderwijsprofessionals beïnvloeden. De resultaten laten zien dat beide groepen vaak te maken hebben met gedragsproblemen, lage motivatie, schoolaversie en complexe thuissituaties. Verschillen hebben voornamelijk betrekking op cognitieve versus praktische sterke punten. Beoordelingen worden beïnvloed door eerdere ervaringen, eerdere trajecten en andere onderwijsprofessionals. Verder onderzoek wordt aangeraden om beter te begrijpen hoe deze factoren van invloed zijn op plaatsingsbeslissingen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Ritzema, E.S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:50 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5058 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |