Kiewiet, Yasmine (2025) Een Literatuuronderzoek naar Voorleesstrategieën toegepast door Onderwijsprofessionals en het Effect op de Taalvaardigheid van Kleuters. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukYasmineKiewietS5155592.pdf Download (565kB) | Preview |
Abstract
Dit systematische literatuuronderzoek richtte zich op de effectiviteit van voorleesstrategieën van leerkrachten op de taalvaardigheid van kinderen van 3 tot 6 jaar. De reden voor dit onderzoek is de toenemende populatie van jonge kinderen met taalachterstanden. Voorlezen wordt gezien als een mogelijke aanpak om deze achterstanden te verminderen. In totaal werden dertien peer-reviewed studies met quasi-experimentele en experimentele onderzoeksopzetten opgenomen. De strategieën werden onderzocht op hun effecten op receptieve en productieve woordenschat, diepe woordenschat, narratieve vaardigheden, luistervaardigheid en verhaalbegrip. De meeste strategieën, waaronder interactief lezen, voorlezen met spel en specifieke interventies, hadden een significant positief effect op ten minste één domein van taalvaardigheid. In sommige studies nam het effect in de loop van de tijd af, wat de duurzaamheid van de resultaten beperkte. Ook werden de macrostructurele vertelvaardigheden niet altijd verbeterd. De kwaliteit van de studies varieerde, sommige studies hadden geen controlegroep of maakten gebruik van niet-gestandaardiseerde meetinstrumenten, wat de betrouwbaarheid beïnvloedde. Concluderend lijkt voorlezen door een leerkracht een positief effect te hebben op de taalontwikkeling van jonge kinderen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:51 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5059 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |