Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen gedragskenmerken en leraarverwachtingen bij groep-2-leerlingen. Een kwantitatief onderzoek in het reguliere basisonderwijs in Nederland.

Vries, Beau de (2025) De relatie tussen gedragskenmerken en leraarverwachtingen bij groep-2-leerlingen. Een kwantitatief onderzoek in het reguliere basisonderwijs in Nederland. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-De-relatie-tussen-gedragskenmerken-en-leraarverwachtingen-bij-groep-2-leerlingen.pdf

Download (557kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek focust de relatie tussen leraarverwachtingen en gedragskenmerken van groep-2-leerlingen. Specifiek werd onderzocht hoe gedragskenmerken van leerlingen samenhangen met de leraarverwachtingen ten aanzien van onderpresteren van leerlingen, en of leeftijd van de leerling deze relatie beïnvloedt—met een focus op verschillen tussen najaarsleerlingen en oudere leerlingen. Met behulp van gegevens uit de COOL5-18-onderzoek (2013/2014) werden correlatie-analyses en meervoudige regressie-analyses uitgevoerd. De resultaten laten zien dat de leraarverwachtingen ten aanzien van de werkhouding, populariteit en de relatie tussen leraar en leerling significante voorspellers waren van de leraarverwachtingen met betrekking tot onderpresteren. Daarentegen bleek de perceptie op het sociale gedrag van leerlingen geen significante voorspeller. Er werd geen modererend effect gevonden van het onderscheid tussen najaarsleerlingen en oudere leerlingen. Enkele beperkingen dienen in overweging te worden genomen. De meeste metingen waren uitsluitend gebaseerd op rapportages van de leerkracht met behulp van korte schalen, wat mogelijk de diepgang en objectiviteit van de gegevens beperkt. Ondanks deze beperkingen onderstrepen de bevindingen het belang van bewustwording bij leraren van hun eigen percepties en verwachtingen, vooral bij beslissingen over kleuterbouwverlening.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Korpershoek, H. and Timmermans, A.C.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 13:52
Last Modified: 24 Jun 2025 13:52
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5060

Actions (login required)

View Item View Item