Oldenhuis, Sarah (2025) De Validiteit van Instrumenten om de Taalontwikkeling te Meten in de Voorschoolse Periode: een Systematische Literatuurreview. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukSarahOldenhuisS4082400.pdf Download (475kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek had als doel de onderzoeksvraag te beantwoorden: 'Wat is er bekend in de literatuur over de validiteit van Nederlandstalige versies van instrumenten die gebruikt worden om de taalontwikkeling te meten bij kinderen tot vier jaar?' Criterium- en constructvaliditeit geven aan in hoeverre instrumenten de huidige taalvaardigheid betrouwbaar meten. Predictieve validiteit geeft aan of een instrument toekomstige problemen kan voorspellen, waardoor tijdig kan worden ingegrepen en risico's in andere ontwikkelingsgebieden kunnen worden verminderd. Er werd een systematische literatuurstudie uitgevoerd om de validiteit van Nederlandstalige versies van taalinstrumenten te onderzoeken. Voor het zoeken naar literatuur werd gebruikgemaakt van de databases ERIC en PsycINFO, naast handmatig zoeken en de sneeuwbalmethode. Twaalf artikelen werden geselecteerd, waarin de validiteit van dertien verschillende instrumenten werd onderzocht. Hoewel verschillende instrumenten validiteit aantonen op één of meer domeinen, blijft het bewijs voor predictieve validiteit beperkt. Het beperkte aantal en de kwaliteit van de studies benadrukken de noodzaak van vervolgonderzoek. Het verbeteren van de validatie van deze instrumenten is essentieel om vroege identificatie en interventie bij jonge kinderen te ondersteunen, niet alleen ter ondersteuning van de taalontwikkeling, maar ook om gerelateerde problemen op het gebied van leren, gedrag en sociaal-emotioneel functioneren te voorkomen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:54 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5062 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |