Hessem, Iris van (2025) De Effectiviteit van Mentor Immediacy: Een Onderzoek naar Self-Efficacy bij Duitse en Nederlandse Studenten. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
scripties4277384IrisFinal.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Mentoren spelen een belangrijke rol in de academische ontwikkeling van studenten. In deze studie is onderzocht in hoeverre mentor immediacy samenhangt met de self-efficacy van studenten, en of studentmotivatie hierin een mediërende rol vervult. Daarnaast is bekeken of de relatie tussen immediacy en self-efficacy verschilt tussen Nederlandse en Duitse studenten. In totaal vulden 103 eerstejaarsstudenten Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen een vragenlijst in over hun perceptie van mentor immediacy, motivatie en self-efficacy. De data zijn geanalyseerd met regressie- en mediatieanalyses via model 4 van de PROCESS-macro van Hayes (2013). De resultaten tonen aan dat mentor immediacy geen significante voorspeller is van self-efficacy, noch direct, noch via motivatie. Ook werd er geen modererend effect van nationaliteit gevonden. Enkel studentmotivatie bleek significant gerelateerd aan self-efficacy, wat suggereert dat gemotiveerdere studenten sterker geloven in hun vermogen om academische taken succesvol uit te voeren. Deze bevinding onderstreept het belang van motivatie binnen het academisch functioneren en suggereert dat mentor immediacy in universitaire contexten mogelijk minder invloedrijk is dan eerder werd verondersteld. De resultaten impliceren dat mentortrainingen zich niet enkel zouden moeten richten op nabijheid, maar ook op het versterken van motivatie en competentiebeleving bij studenten. Trefwoorden: mentor immediacy, studentmotivatie, self-efficacy, culturele verschillen
| Item Type: | Thesis (Bachelor) |
|---|---|
| Supervisor name: | Donofrio, S.M. |
| Degree programme: | Psychology |
| Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
| Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:56 |
| Last Modified: | 24 Jun 2025 13:56 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5063 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
