Metz, Gusta (2025) Onderwijsvoorzieningen voor leerlingen met ASS binnen het regulier basisonderwijs. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
Thesis-onderwijsvoorzieningen-voor-leerlingen-met-ASS-1.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Kinderen met ASS ervaren diverse uitdagingen in het onderwijs. Onderwijsvoorzieningen kunnen mogelijk bijdragen aan inclusief onderwijs voor deze kinderen, maar er is nog weinig bekend over hoe onderwijsvoorzieningen in de praktijk worden toegepast. Het doel van het huidige onderzoek is om een beschrijving te geven van onderwijsvoorzieningen voor leerlingen met ASS, hoe die voorzieningen kunnen bijdragen aan de inclusie van die leerlingen en wat zij vinden van de voorzieningen. Daarnaast is een theoretisch kader opgezet met factoren die de inclusie van leerlingen met ASS bevorderen en zijn de werkwijzen van scholen daarmee vergeleken. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is een multiple case study uitgevoerd. Daarvoor zijn data verzameld op vijf scholen door middel van interviews met deskundigen (N = 7), interviews met leerlingen met ASS (N = 2), observaties (N = 2) en documenten (N = 15). Uit de resultaten blijkt dat onderwijsvoorzieningen, zoals een aparte klas, rustruimte, koptelefoons en een ontprikkelhoek volgens deskundigen bijdragen aan de inclusie van leerlingen met ASS. Deskundigen gaven aan dat de voorzieningen ervoor zorgen dat het volgen van regulier onderwijs eenvoudiger wordt voor leerlingen met ASS, het onderwijs voor hen eenvoudiger vorm te geven is en sociaal contact wordt bevorderd. De leerlingen waren positief over de voorzieningen en wilden er niets aan veranderen. De onderzochte scholen gaven aan naast het aanbieden van onderwijsvoorzieningen ook op andere manieren de inclusie van leerlingen met ASS te bevorderen en vijf van de twaalf factoren uit het theoretisch kader werden door drie of meer scholen structureel toegepast. Het onderzoek biedt voorbeelden van voorzieningen die reguliere basisscholen kunnen inzetten om de inclusie van leerlingen met ASS te bevorderen. Daarnaast biedt het aanwijzingen dat onderwijsvoorzieningen de inclusie van leerlingen met ASS bevorderen. Vervolgonderzoek is nodig om de effectiviteit van de onderwijsvoorzieningen te beoordelen en vast te stellen welke werkwijzen van scholen bevorderend zijn voor de inclusie van leerlingen met ASS.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Other [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 14:32 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 14:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5068 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |