Javascript must be enabled for the correct page display

Samenhang tussen extraversie en zelfeffectiviteit binnen inclusief onderwijs

Wierenga, Marije (2025) Samenhang tussen extraversie en zelfeffectiviteit binnen inclusief onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Marije-Wierenga-S5228085.pdf

Download (665kB) | Preview

Abstract

Inclusief onderwijs vereist dat leerkrachten een brede waaier aan leerlingen ondersteunen en zich zelfverzekerd voelen in het omgaan met diverse behoeften in de klas. Het geloof van een leerkracht in zijn of haar eigen kunnen (bekend als zelfeffectiviteit) speelt een belangrijke rol in de manier waarop inclusieve praktijken worden toegepast. Hoewel eerder onderzoek verbanden heeft onderzocht tussen persoonlijkheidskenmerken zoals extraversie en zelfeffectiviteit, is er weinig bekend over hoe deze specifiek met elkaar samenhangen binnen de context van inclusief onderwijs. Deze studie onderzocht de relatie tussen extraversie en zelfeffectiviteit bij aanstaande leerkrachten in het basisonderwijs binnen deze context. In dit cross-sectionele kwantitatieve onderzoek vulden 113 deelnemers een online vragenlijst in. Extraversie werd gemeten met behulp van de BFI-10. Zelfeffectiviteit werd gemeten met de TEIP-SF short form. Deze schaal bevat drie domeinen: inclusieve instructie, gedragsmanagement en samenwerking. Er werden vier lineaire regressieanalyses uitgevoerd om te onderzoeken of extraversie zelfeffectiviteit binnen deze domeinen voorspelde. De resultaten toonden aan dat studenten die hoger scoorden op extraversie zich doorgaans ook zelfverzekerder voelden over hun vermogen om les te geven in inclusieve klaslokalen. Dit gold vooral voor het omgaan met gedragsproblemen in de klas en het samenwerken met anderen. Er werd geen betekenisvol verband gevonden tussen extraversie en zelfeffectiviteit met betrekking tot inclusieve instructie. Deze bevindingen suggereren dat extraversie een van de factoren kan zijn die bijdragen aan zelfeffectiviteit binnen inclusief onderwijs. Toekomstig onderzoek kan verder ingaan op de rol van persoonlijkheid in de ontwikkeling van leerkrachten. Ook kan worden onderzocht hoe persoonlijkheidskenmerken samenhangen met de perceptie van gereedheid voor inclusief lesgeven.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 14:33
Last Modified: 24 Jun 2025 14:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5069

Actions (login required)

View Item View Item