Javascript must be enabled for the correct page display

Het verschil tussen Nederlandse mannelijke en vrouwelijke leerkrachten in opleiding op de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs: een kwantitatief onderzoek

Idzerda, Femke (2025) Het verschil tussen Nederlandse mannelijke en vrouwelijke leerkrachten in opleiding op de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs: een kwantitatief onderzoek. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
BAW-FemkeIdzerda-S4780035.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (564kB)

Abstract

In het huidige Nederlandse basisonderwijs speelt een grote uitdaging om het onderwijs inclusiever en eerlijker te maken voor alle leerlingen. Bij het implementeren van inclusief onderwijs speelt de zelfeffectiviteit van leerkrachten op het gebied van inclusief onderwijs een cruciale rol. Het is hierom van belang dat leerkrachten in opleiding voldoende voorbereid worden op inclusief lesgeven in toekomstige klassen. Deze studie beoogt te onderzoeken of vrouwelijke leerkrachten in opleiding verschillen van mannelijke leerkrachten in opleiding in hun zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs. De gegevens werden verkregen door middel van een online vragenlijst, waarbij gebruik werd gemaakt van een gemakssteekproef. Aan de hand van de Teacher Efficacy for Inclusive Practices Scale-Short Form (TEIP‐SF) werd de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van Nederlandse leerkrachten in opleiding (N = 132) in kaart gebracht. Hierbij werden de drie domeinen inclusieve instructies geven, omgaan met storend gedrag en samenwerken gemeten. Er werd een t-toets voor twee onafhankelijke groepen uitgevoerd om te achterhalen of vrouwelijke leerkrachten in opleiding (n = 87) significant verschillen van mannelijke leerkrachten in opleiding (n = 25). Uit de resultaten is gebleken dat er geen significant verschil bestaat tussen vrouwelijke en mannelijke leerkrachten in opleiding in de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs. Wel werd er een borderline significant effect bij de subschaal van het omgaan met storend gedrag gevonden. Hierdoor konden we niet concluderen dat vrouwelijke leerkrachten in opleiding verschillen van mannelijke leerkrachten in opleiding in hun zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs. Vervolgonderzoek is noodzakelijk om meer inzicht te verkrijgen in het volledige construct en om de resultaten te kunnen generaliseren naar Nederlandse leerkrachten in opleiding. Key words: inclusive education, teacher self-efficacy for inclusive education, pre service teachers, gender

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 24 Jun 2025 14:38
Last Modified: 24 Jun 2025 14:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5070

Actions (login required)

View Item View Item