Javascript must be enabled for the correct page display

Verschil in copingstrategieën tussen jongens en meisjes tijdens het herstel van suïcidaliteit

Eektimmerman, Lotte (2025) Verschil in copingstrategieën tussen jongens en meisjes tijdens het herstel van suïcidaliteit. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk-LotteEektimmerman-S5220297-M.Gijzen-2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (706kB)

Abstract

De huidige studie onderzocht verschillen in copingstrategieën tussen jongens en meisjes tijdens het herstel van suïcidaliteit. Hoewel copingstrategieën een cruciale rol spelen in het herstelproces, is er nog steeds beperkt inzicht in genderspecifieke verschillen in de copingstrategieën die jongeren gebruiken. Er werd een thematische analyse uitgevoerd op basis van gegevens verkregen uit semigestructureerde interviews met jongeren tussen de 16 en 22 jaar (N = 42). Uiteindelijk waren er elf interviewtranscripten beschikbaar voor de huidige studie (vijf jongens en zes meisjes). De deelnemers waren tussen de 18 en 22 jaar oud, met een gemiddelde leeftijd van 20,27 jaar (SD = 1,35). De bevindingen geven aan dat deelnemers voornamelijk gebruikmaakten van emotiegerichte copingstrategieën. Daarbij gaven ze vooral aan gebruik te maken van gedragsmatige, emotiegerichte copingstrategieën. De copingstrategieën ‘praten’ en ‘activiteiten’ werden het vaakst genoemd door zowel jongens als meisjes. Over het algemeen maakten meisjes meer gebruik van copingstrategieën dan jongens, zowel in de emotiegerichte als in de probleemgerichte categorieën. In het bijzonder maakten meisjes meer gebruik van effectieve gedragsmatige en cognitieve emotiegerichte copingstrategieën tijdens het herstel. Deze bevinding kan erop wijzen dat meisjes beter worden ondersteund in het toepassen van copingstrategieën tijdens hun herstel. Jongens zouden mogelijk meer baat hebben bij gerichte ondersteuning bij het ontwikkelen van effectieve copingstrategieën, bijvoorbeeld via cognitieve gedragstherapie (CGT). Toekomstig onderzoek met een grotere en meer diverse steekproef wordt aanbevolen om de generaliseerbaarheid van de bevindingen te vergroten. Daarnaast kunnen vervolgstudies de onderliggende redenen onderzoeken waarom de copingstrategieën ‘praten’ en ‘activiteiten’ belangrijk zijn voor jongeren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gijzen, M.W.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:02
Last Modified: 25 Jun 2025 09:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5072

Actions (login required)

View Item View Item