Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van grootouderlijke opvoeding op de ontwikkeling van de levensvisie en de sociale perspectieven van jongvolwassenen.

Heuving, Carmen (2025) De invloed van grootouderlijke opvoeding op de ontwikkeling van de levensvisie en de sociale perspectieven van jongvolwassenen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk-Carmen-Heuving-s5240719.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (500kB)

Abstract

Deze studie onderzoekt hoe jongvolwassenen reflecteren op de (gedeeltelijke) grootouderlijke zorg die zij ontvingen en hoe dit hun leven en sociale perspectieven heeft beïnvloed. Grootouderlijke zorg komt vaak voort uit uitdagende familieomstandigheden waarin ouders tijdelijk of permanent niet in staat zijn om de zorgrol te vervullen. Het doel van deze studie is om inzicht te krijgen in de betekenis en impact van grootouderlijke zorg op de ontwikkeling van jongvolwassenen. De centrale onderzoeksvraag is: Hoe reflecteren jongvolwassenen op de grootouderlijke zorg die zij ontvingen en hoe heeft dit hun leven en sociale perspectieven beïnvloed? Vijf semi-gestructureerde interviews werden afgenomen bij jongvolwassenen van 18 tot en met 29 jaar. De interviews werden thematisch geanalyseerd met behulp van ATLAS.ti om patronen en thema's te identificeren. Een codeboek ontwikkeld op basis van bestaande literatuur werd gebruikt en verder verfijnd tijdens het coderingsproces. De bevindingen laten zien dat jongvolwassenen over het algemeen positief terugkijken op hun (gedeeltelijke) grootouderlijke zorg, die wordt gekarakteriseerd als veilig, stabiel en hecht. Grootouders werden niet alleen gezien als primaire of aanvullende verzorgers, maar ook als adviseurs en rolmodellen. Ze boden steun en droegen waarden over zoals respect, onafhankelijkheid en verbondenheid. Tegelijkertijd ervoeren respondenten uitdagingen en interne conflicten. De verhalen suggereren dat grootouders een belangrijke basis hebben gevormd voor het leven en de sociale perspectieven van respondenten. De conclusie is dan ook dat grootouders een betekenisvolle invloed hebben op de ontwikkeling van jongvolwassenen. Door de kleine steekproefomvang en de doelgerichte steekproef is de generaliseerbaarheid beperkt. Toekomstig onderzoek zou een grotere en meer diverse steekproef moeten omvatten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Schreuder, P.R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:03
Last Modified: 25 Jun 2025 09:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5073

Actions (login required)

View Item View Item