Bollen, Josée (2025) Ervaringen van jongeren over de rol van hun ouders tijdens het herstelproces van suïcidaliteit. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
BachelorscriptieJoseeBollenS4923804.pdf Restricted to Repository staff only Download (448kB) |
Abstract
Achtergrond: Suïcide is een belangrijke doodsoorzaak onder jongeren. Hoewel veel onderzoek zich heeft gericht op risicofactoren voor suïcidaliteit, zoals een slecht functionerende gezinssituatie, kan het gezin ook een beschermende factor zijn. Er is echter weinig onderzoek gedaan naar dit onderwerp vanuit het perspectief van jongeren zelf. Deze studie richtte zich op de ervaringen en perspectieven van jongeren met betrekking tot de rol van hun ouders tijdens hun herstel van suïcidaliteit. Methode: Voor dit onderzoek zijn semigestructureerde interviews afgenomen met 42 jongeren in de leeftijd van 16 tot 22 jaar. Negen interviews werden willekeurig geselecteerd en geanalyseerd met behulp van thematische analyse. Resultaten: Er kwamen zes terugkerende thema’s naar voren. Ten eerste, aanwezigheid en steun: jongeren benadrukten het belang van weten dat hun ouders beschikbaar, betrouwbaar en steunend zijn wanneer dat nodig is. Ten tweede, praten: open communicatie: jongeren gaven aan zich op hun gemak te voelen bij het bespreken van gevoelens, gedachten en ervaringen; voor sommigen waren hun ouders de belangrijkste vertrouwenspersoon. Ten derde, autonomie en zelfstandigheid: het ondersteunen van hun ontwikkeling richting zelfstandigheid werd als essentieel ervaren. Ten vierde, vaardigheden en coping via ouders: jongeren namen copingstrategieën over door te observeren hoe hun ouders met bepaalde situaties omgingen. Ten vijfde, ontwikkeling van contact: de manier waarop ouders en jongeren met elkaar omgingen en zich tot elkaar verhielden, veranderde in de loop van de tijd. Tot slot Therapie: dit werd als belangrijk ervaren ter ondersteuning van de ontwikkeling van de ouder-kindrelatie. Conclusie: jongeren zien ouderlijke steun en aanwezigheid als essentieel voor hun herstel proces. Ouderlijk support tijdens het herstelproces is veelzijdig – het omvat emotionele beschikbaarheid, communicatie en het geven van een voorbeeld. Het betrekken van ouders bij de behandeling kan een cruciaal onderdeel zijn van effectieve zorg voor suïcidale jongeren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Gijzen, M.W.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 09:04 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 09:04 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5074 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |