Javascript must be enabled for the correct page display

Factoren die Samenhangen met Schoolbelonging bij Leerlingen: Een Systematische Literatuurreview

Gerritsma, Famke (2025) Factoren die Samenhangen met Schoolbelonging bij Leerlingen: Een Systematische Literatuurreview. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisSOBFamkeGerritsmas436945930mei2025.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (736kB)

Abstract

Schoolbelonging wordt beschreven als de mate waarin leerlingen zich persoonlijk geaccepteerd, gerespecteerd, opgenomen en gesteund voelen in de sociale omgeving van de school. Het doel van dit onderzoek is om een overzicht te bieden van de bestaande kennis over de factoren die samenhangen met schoolbelonging en deze in te delen op de verschillende niveaus van het sociaalecologische systeemmodel van Bronfenbrenner. De volgende onderzoeksvraag is geformuleerd: ‘’Welke factoren hangen samen met schoolbelonging bij leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs?’’. Om deze vraag te beantwoorden, is een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd. Uit de deductieve en inductieve analyse zijn 51 factoren geïdentificeerd die samenhangen met schoolbelonging. Deze factoren zijn ingedeeld op het individuele, micro-, meso- en macroniveau van het sociaalecologische systeemmodel van Bronfenbrenner. Er zijn geen factoren geïdentificeerd die op het exoniveau konden worden ingedeeld. Op basis van de resultaten wordt aanbevolen dat verder wetenschappelijk onderzoek zich richt op empirische studies die de samenhang tussen factoren op exoniveau en schoolbelonging onderzoeken. Bovendien is het belangrijk dat toekomstig onderzoek een longitudinaal onderzoeksdesign gebruikt. Dit zal meer inzicht opleveren in veranderingen in schoolbelonging in de loop van de tijd en oorzaak-gevolgrelaties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kamphorst, E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:05
Last Modified: 25 Jun 2025 09:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5075

Actions (login required)

View Item View Item