Veenemans, Jet (2025) Kwalitatief onderzoek naar de rol van emotionele steun aan en coping van ouders van premature kinderen op de NICU. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
JetVeenemanss4114361BachelorwerkstukFINAL.pdf Restricted to Repository staff only Download (471kB) |
Abstract
De opname van een kind na een premature geboorte op een neonatale intensive careafdeling (NICU) heeft een diepgaande impact op ouders, zowel emotioneel als psychologisch. In deze kwalitatieve, exploratieve studie wordt onderzocht op welke manieren ouders emotionele steun ontvangen tijdens deze periode, en op welke manieren zij daarmee omgaan. Gebaseerd op filmfragmenten uit de documentaireserie Handen aan de Couveuse worden via de thematische analyse van Braun & Clarke (2006) ouderlijke ervaringen in hun natuurlijke context bestudeerd. De resultaten laten zien dat ouders emotionele steun ontvangen van zowel hun partner als de zorgverleners. Dit gebeurt via emotionele expressie, zo wordt in de beelden zichtbaar dat ouders troost bij elkaar zoeken door te huilen, maar ook via symbolisch handelen, zoals een arm over elkaar heen leggen of een zorgverlener die een hand op de ouders’ schouders legt. Emotionele steun van zorgverleners wordt gewaardeerd wanneer deze empathisch en persoonlijk is. Op basis van de copingtheorie van Lazarus en Folkman is er emotiegerichte en probleemgerichte coping geobserveerd; daarnaast werd hoop als vorm van coping (Lazarus, 1999) gevonden. De inzichten uit dit onderzoek tonen aan dat emotionele steun voor ouders aanwezig is op de NICU. De bevindingen bieden aanknopingspunten voor zorgprofessionals om aan te sluiten bij de behoeften van ouders van premature kinderen in deze intensieve en kwetsbare levensfase.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Brouwer, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 09:09 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 09:09 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5078 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |