Javascript must be enabled for the correct page display

Bereslim en de zelfdeterminatietheorie: Een onderzoek bij leerkrachten en leerlingen in het SBO naar autonomie, competentie, verbondenheid, leesplezier en leesniveau tijdens het inzetten van digitale AVI-boeken

Gaal, Lotte van (2025) Bereslim en de zelfdeterminatietheorie: Een onderzoek bij leerkrachten en leerlingen in het SBO naar autonomie, competentie, verbondenheid, leesplezier en leesniveau tijdens het inzetten van digitale AVI-boeken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthesis-Orthopedagogiek-door-Lotte-van-Gaals4406338.pdf
Restricted to Repository staff only until 24 June 2026.

Download (6MB)

Abstract

Probleemstelling: Vroegtijdige leesproblemen, met name bij zwakke lezers in het SBO, kunnen leiden tot een verlies van leesplezier. Het is daarom van belang om leesinterventies in te zetten die het leesplezier en de leesvaardigheid van zwakke lezers ondersteunen. Deze studie onderzoekt in hoeverre individuele SBO-leerlingen en hun leerkrachten autonomie, competentie, verbondenheid en leesplezier ervaren en ondersteunen tijdens het inzetten van digitale AVI-boeken. Daarnaast wordt onderzocht of er sprake is van vooruitgang in het technisch leesniveau. Methode: Deze multiple case study is uitgevoerd bij zes leerlingen en drie leerkrachten in het SBO. Er zijn vragenlijsten afgenomen bij leerlingen, interviews gehouden met leerkrachten, en leesvaardigheidstoetsen gebruikt om technische leesvaardigheid te meten. De resultaten zijn geordend op: (a) ervaringen van leerlingen met basisbehoeften en leesplezier, (b) ondersteuning en ervaringen van leerkrachten en (c) ontwikkeling in technisch leesniveau. Resultaten: Vier van de zes leerlingen tonen vooruitgang op ofwel DMT ofwel AVI-niveau; bij één leerling is de vooruitgang op de DMT statistisch significant. Zowel leerlingen als leerkrachten rapporteren een toename in competentiegevoel. Leerkrachten signaleren echter een gebrek aan keuzemogelijkheden voor leerlingen, wat de ervaren autonomie beperkt. Conclusies: De inzet van digitale AVI-boeken lijkt bij het merendeel van deze leerlingen bij te dragen aan een verbeterde technische leesvaardigheid en een verhoogd competentiegevoel. Door de interventie flexibeler en adaptiever te maken met meer aandacht voor autonomie kan de intrinsieke leesmotivatie van leerlingen verder worden versterkt. Trefwoorden: speciaal basisonderwijs (SBO), technische leesvaardigheid, leesplezier, zelfdeterminatietheorie, intrinsieke leesmotivatie, leesinterventie, digitale AVI-boeken

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:15
Last Modified: 25 Jun 2025 09:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5080

Actions (login required)

View Item View Item