Hennink, Megan (2025) Beoordelen van praktijkvaardigheden in het voortgezet speciaal onderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk1MeganHenninks4979508.pdf Download (537kB) | Preview |
Abstract
De overgang van het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) naar de arbeidsmarkt verloopt vaak moeizaam, mede doordat een goed inzicht in de vaardigheden van leerlingen ontbreekt. Beoordeling speelt hierin een belangrijke rol, omdat het zicht geeft op de mate van zelfstandigheid van de leerling. Deze kwalitatieve studie, gebaseerd op interviews met 17 professionals, laat zien dat de huidige beoordelingsmethoden onvoldoende betrouwbaar en valide zijn. De beoordelingscriteria sluiten niet altijd aan bij de praktijk en laten ruimte voor subjectieve interpretatie. Beoordelaars worden beïnvloed door hun persoonlijke referentiekader, en ook kenmerken van de leerling, zoals competentie, alsmede omgevingsfactoren zoals de stageplek en de school, spelen een rol in het beoordelingsproces. De studie beveelt aan om het beoordelingsinstrument beter af te stemmen op het individuele niveau van de leerling en de interpretatieruimte te beperken. Dit kan leiden tot objectievere beoordelingen en een duidelijker beeld van de vaardigheden van de leerling, wat bijdraagt aan een duurzame werkplek.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Ritzema, E.S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 09:18 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 09:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5081 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |