Javascript must be enabled for the correct page display

Differentiatie in de Engelse lesmethode All Right in leerjaar 2 van het voortgezet onderwijs: een vergelijking tussen vmbo-bk en vmbo-kgt

Glazenburg, Jenin (2025) Differentiatie in de Engelse lesmethode All Right in leerjaar 2 van het voortgezet onderwijs: een vergelijking tussen vmbo-bk en vmbo-kgt. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk.J.J.GlazenburgS4367529.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Deze studie analyseert hoe toetsen Engels zijn ontworpen voor leerlingen in het tweede jaar van het Nederlandse vmbo. Het richt zich specifiek op de soorten kennis en cognitieve processen in de toetsen uit de methode All Right van Malmberg. Het onderzoek concentreert zich op twee leerwegen binnen het vmbo: de basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bk) en de gemengde theoretische leerweg (vmbo-kgt). Er werd gebruik gemaakt van een multiple case study design, waarbij een documentanalyse werd toegepast op in totaal 170 toetsitems uit lees-, schrijf- en kennistoetsen. Elk item werd geanalyseerd met behulp van de herziene taxonomie van Bloom (Anderson et al., 2000), waarbij het type kennis en het cognitieve proces werden geclassificeerd. Het doel van het onderzoek was om de soorten kennis en cognitieve processen te identificeren die studenten moeten gebruiken en om te bepalen of er verschillen zijn tussen de methoden op verschillende onderwijsniveaus. De analyse liet geen significant verschil zien in de verdeling van kennistypen tussen vmbo-bk en vmbo-kgt, noch in cognitieve processen: op beide niveaus waren de toetsvragen vergelijkbaar met betrekking tot zowel kennistypen als cognitieve niveaus. Concluderend kan gesteld worden dat er een beperkte differentiatie is in de toetsen voor de Engelse methode All Right voor het tweede leerjaar van het vmbo.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:19
Last Modified: 25 Jun 2025 09:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5082

Actions (login required)

View Item View Item