Javascript must be enabled for the correct page display

Invloed van voorschoolse voorzieningen op latere taalontwikkeling: een scoping review

Neinders, Suze (2025) Invloed van voorschoolse voorzieningen op latere taalontwikkeling: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukSuzeNeindersS5342007.pdf

Download (470kB) | Preview

Abstract

Deze review gaat over de relatie tussen deelname aan voorschoolse voorzieningen (ECEC) en de latere taalontwikkeling van kinderen. Er werd geconstateerd dat veel leerlingen de school verlaten zonder het vereiste taalniveau te behalen. Deze achterstanden in taalvaardigheid waren vaak al op jonge leeftijd zichtbaar. Voor deze kinderen is het moeilijk om hetzelfde niveau te bereiken als hun leeftijdsgenoten. Daarom was het noodzakelijk om te onderzoeken op welke manieren deze achterstanden kunnen worden verkleind. In dit onderzoek is gekeken of voorschoolse voorzieningen hieraan kunnen bijdragen, en welke vormen daarvan het meest effectief lijken te zijn. Dit leidde tot twee onderzoeksvragen. De hoofdvraag richtte zich op wat er reeds bekend is over de invloed van voorschoolse voorzieningen op de latere taalontwikkeling. In deze scoping review zijn in totaal elf artikelen geselecteerd die voldeden aan de inclusiecriteria, met als doel een overzicht te geven van de bestaande literatuur over dit onderwerp. Tien van de elf studies lieten een gedeeltelijk significant effect zien van deelname aan voorschoolse voorzieningen op taalvaardigheid, waarbij er verschillen waren tussen groepen of tussen typen ECEC. Twee studies vonden een groter effect bij jongens dan bij meisjes, en ook bleek dat migrantenkinderen er meer van lijken te profiteren. Hoewel de effecten die suggereren dat ECEC de taalontwikkeling van kinderen bevordert klein waren, wijzen de resultaten wel op een positieve relatie tussen deelname aan voorschoolse voorzieningen en taalvaardigheden. De tweede onderzoeksvraag richtte zich op de verschillen in deze relatie tussen de verschillende typen voorschoolse voorzieningen. Slechts twee studies vonden een iets beter resultaat voor kinderen die naar centrumgebaseerde opvang gingen, vergeleken met andere vormen van opvang, maar overtuigend bewijs hiervoor werd niet gevonden. Tot slot worden de beperkingen van het onderzoek en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek besproken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Hingstman, M. and Griffioen, J.C.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:21
Last Modified: 25 Jun 2025 09:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5084

Actions (login required)

View Item View Item