Javascript must be enabled for the correct page display

Ruimte Geven, Betrokkenheid Meten. Een observatie-instrument om leerkrachtgedrag en leerlingbetrokkenheid in de klas te meten.

Ibrahim, Malva (2025) Ruimte Geven, Betrokkenheid Meten. Een observatie-instrument om leerkrachtgedrag en leerlingbetrokkenheid in de klas te meten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorscriptieMalvaIbrahims3783464.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (903kB)

Abstract

Dit onderzoek richtte zich op het ontwikkelen van een observatie-instrument om inzicht te krijgen in de samenhang tussen het ruimte bieden door de leerkracht en de cognitieve betrokkenheid van een leerling binnen het primair onderwijs. In deze ontwerpgerichte studie zijn, op basis van literatuuronderzoek en overleg met zes onderzoekers, gedragingen geformuleerd die kenmerkend zijn voor leerkrachtgedrag en leerlingbetrokkenheid. Deze gedragingen zijn verwerkt in een observatie-instrument, dat vervolgens in een pilotstudie is getest tijdens een rekenles in groep 7. Zes onderzoekers beoordeelden onafhankelijk van elkaar de video-opname met behulp van interval sampling, waarbij iedere 30 seconden gedrag werd gescoord. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid was voldoende, met 83 procent overeenstemming bij vier van de zes observatoren. Daarna werd met een Spearman’s rho-correlatieanalyse onderzocht of er een verband bestond tussen het bieden van ruimte en de cognitieve betrokkenheid van de leerling. De correlatie was positief (ρ = .245), maar niet statistisch significant (p = .272). Hoewel er op basis van deze pilot geen conclusies kunnen worden getrokken, wijzen de resultaten op een mogelijke samenhang tussen het bieden van ruimte en de cognitieve betrokkenheid van een leerling. Het instrument vormt daarmee een eerste stap richting verder onderzoek en biedt aanknopingspunten voor reflectie en toepassing in de onderwijspraktijk.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 09:24
Last Modified: 25 Jun 2025 09:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5086

Actions (login required)

View Item View Item