Javascript must be enabled for the correct page display

De Technologische, Pedagogische en Vakinhoudelijke Competenties bij de Inzet van Augmented en Virtual Reality in het STEM-Onderwijs: een Verkenning van Verschillen tussen Leerkrachten en Docenten

Wal, Annemee van der (2025) De Technologische, Pedagogische en Vakinhoudelijke Competenties bij de Inzet van Augmented en Virtual Reality in het STEM-Onderwijs: een Verkenning van Verschillen tussen Leerkrachten en Docenten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
20250606-Eindversie-Annemee-van-der-Wal.pdf
Restricted to Repository staff only until 6 June 2032.

Download (413kB)

Abstract

STEM-onderwijs in Nederland kampt met afnemende leerprestaties en motivatie bij leerlingen. Zo blijkt uit het PISA-onderzoek (2022) dat ruim een kwart van de 15-jarigen onder het basisniveau scoort voor wiskunde en/of natuurwetenschappen. Daarnaast neemt de interesse in STEM-vakken al vanaf tienjarige leeftijd af. Innovatieve leervormen, zoals onderzoekend leren, kunnen deze trend keren. Technologieën zoals Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) sluiten hier goed op aan, maar worden in de praktijk nog weinig ingezet. Een mogelijke verklaring is dat leraren zich onvoldoende competent voelen in de benodigde technologische, pedagogische en vakinhoudelijke kennis. Dit onderzoek brengt verschillen in deze kenniscomponenten in kaart tussen basisschoolleerkrachten en docenten in het voortgezet onderwijs, aan de hand van het TPACK-model. 26 leerkrachten en 24 docenten vulden een vragenlijst in over hun zelfingeschatte kennis rondom AR en VR in STEM-onderwijs. De resultaten laten zien dat leerkrachten zich competenter voelen in technologische kennis (TK), terwijl docenten hoger scoren op vakinhoudelijke (CK) en pedagogisch-inhoudelijke kennis (PCK). Beide groepen rapporteren relatief lage scores op technologie-gerelateerde integraties, zoals TCK en TPCK. Correlatieanalyses tonen aan dat bij leerkrachten vakinhoudelijke kennis een centrale rol speelt in de samenhang tussen componenten, terwijl bij docenten vooral de technologische kenniscomponenten sterk samenhangen. Op basis van deze bevindingen wordt gepleit voor gerichte professionalisering: voor leerkrachten met focus op zowel technologische als vakinhoudelijke kennis, en voor docenten vooral op technologische versterking. Het vergroten van deze kennisdomeinen kan bijdragen aan meer vertrouwen en bredere inzet van AR en VR in het STEM-onderwijs.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M. and Witteveen, C.G.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:33
Last Modified: 25 Jun 2025 11:33
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5087

Actions (login required)

View Item View Item