Javascript must be enabled for the correct page display

Continuïteit van de Zorg binnen Jeugdzorgsamenwerkingsverband SIS-JH

Sommeling, Eva (2025) Continuïteit van de Zorg binnen Jeugdzorgsamenwerkingsverband SIS-JH. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukEvaSommeling.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (382kB)

Abstract

Het doel van dit onderzoek is de continuïteit van de zorg binnen het jeugdzorgsamenwerkingsverband SIS-JH in kaart te brengen. Er is gekeken naar wat er binnen SIS-JH wordt gedaan om de verschillende vormen van continuïteit te waarborgen en welke knelpunten en verbeterkansen er zijn voor de continuïteit van zorg. Dit is relevant, omdat samenwerkingsverbanden zoals SIS-JH relatief nieuw zijn binnen de jeugdzorg in Nederland. Tot dusver is er weinig bekend over de effecten ervan en over de manier waarop deze de continuïteit van zorg beïnvloeden. In dit onderzoek is gebruikgemaakt van een kwalitatief onderzoeksdesign. Transcripten van semigestructureerde interviews met beleidsmedewerkers betrokken bij SIS-JH zijn geanalyseerd om de onderzoeksvragen te beantwoorden. Het onderzoek betrof een cross-sectionele casestudie, waarbij de codering gericht was op continuïteit van zorg. Binnen SIS-JH worden op verschillende niveaus inspanningen geleverd om deze continuïteit te waarborgen, bijvoorbeeld via werkgroepen, cyclisch werken en initiatieven voor overbruggingszorg. Toch blijken vooral de informatieve continuïteit en de financiële structuur knelpunten te vormen: de informatieoverdracht tussen professionals verloopt niet altijd goed, eerdere hulpverleners zijn vaak nauwelijks betrokken bij overdrachten, en financiële verantwoordelijkheden zorgen voor spanningen tussen organisaties. Deze factoren belemmeren een stabiele zorgverlening. De bevindingen sluiten aan bij het ecologisch model van Bronfenbrenner en bij bestaande literatuur over zorgcontinuïteit. Vervolgonderzoek zou zich meer moeten richten op de ervaringen van uitvoerende professionals en jongeren zelf, of op het uitvoeren van longitudinaal onderzoek.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:35
Last Modified: 02 Jul 2025 08:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5089

Actions (login required)

View Item View Item