Javascript must be enabled for the correct page display

Wat als ik nee zeg?

Bruijn, Lisanne de (2025) Wat als ik nee zeg? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorscriptieLMdeBruijnS4955242definitief.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Seksueel grensoverschrijdend gedrag is een veelvoorkomend maatschappelijk probleem geworden dat de afgelopen jaren steeds meer aandacht heeft gekregen. De gevolgen van seksueel grensoverschrijdend gedrag zijn ernstig, omdat seksueel misbruik kan leiden tot angststoornissen, depressies en posttraumatische stressstoornissen. Deze studie wil een bijdrage leveren aan seksuele voorlichting die jongeren in staat stelt weloverwogen keuzes te maken, respectvol met elkaar om te gaan en zich adequaat te gedragen wanneer grenzen worden overschreden. Deze kwalitatieve studie richt zich op hoe het stellen van grenzen wordt besproken in boeken over seksuele voorlichting, gericht op tien- en achttienjarigen. Thematische analyse werd gebruikt om tien boeken over seksuele voorlichting te coderen, zowel inductief als deductief. De studie, die de thema's persoonlijke grenzen, andermans grenzen, toestemming, sexting en seksueel grensoverschrijdend gedrag analyseerde, legt de nadruk op het onderwerp grenzen. Opvallende bevindingen waren de relatief geringe aandacht voor de emotionele complexiteit van het stellen van grenzen en de subtielere aandacht voor grensoverschrijdend gedrag, waaronder manipulatie, machtsmisbruik en dwang. Beperkende factoren van deze studie zijn de kleine steekproefomvang en het beperkte bereik van de bestudeerde leeftijdsgroepen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bartelink, B.E. and Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:36
Last Modified: 25 Jun 2025 11:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5090

Actions (login required)

View Item View Item