Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van Stagiaires en Beginnende Verpleegkundigen: Vormen van Oppressie en hun Impact op de Vertrekintentie: een Kwalitatief onderzoek in de Klinische setting

Donkervoort, Emma-Mirte (2025) Ervaringen van Stagiaires en Beginnende Verpleegkundigen: Vormen van Oppressie en hun Impact op de Vertrekintentie: een Kwalitatief onderzoek in de Klinische setting. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisOrthopedagogiekEmma-MirteDonkervoortS4733673.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (742kB)

Abstract

Het vertrek van jonge zorgprofessionals vormt een groeiende uitdaging binnen de Nederlandse gezondheidszorg. Stagiaires en beginnende verpleegkundigen verlaten het werkveld massaal. Hoewel werkdruk vaak genoemd wordt als oorzaak, is er minder bekend over ongewenst gedrag en sociale veiligheid. Deze kwalitatieve studie onderzoekt hoe stagiaires en beginnende verpleegkundigen oppressie ervaren binnen klinische settings, en hoe dit hun betrokkenheid of vertrekintentie beïnvloedt. De centrale vraag luidt: “Hoe dragen de verschillende vormen van oppressie bij aan de betrokkenheid en de intentie om het werkveld te verlaten onder stagiaires/beginnende verpleegkundigen in de klinische setting?” Tien deelnemers (22–28 jaar) werden geïnterviewd via semigestructureerde interviews, gebaseerd op het model van Young (1990), dat vijf vormen van oppressie onderscheidt: uitbuiting, marginalisatie, machteloosheid, cultureel imperialisme en geweld. Uit de analyse bleek dat alle vijf vormen voorkwamen, met machteloosheid en marginalisatie als meest voorkomende. Machteloosheid uitte zich in genegeerd worden of druk om buiten de eigen competentie te handelen. Marginalisatie bleek uit het bestempelen van stagiaires als onbekwaam en het onthouden van leermogelijkheden. Verticale oppressie was expliciet en direct, horizontale oppressie subtieler. Geroddel binnen teams werd unaniem genoemd als bedreiging voor sociale veiligheid. Soms leidde dit tot de wens het werkveld te verlaten of tot twijfel over loopbaankeuzes. Beide vormen van oppressie droegen bij aan deze vertrekintentie. De nadruk op horizontale en verticale oppressie vormt een aanvulling op Youngs theoretisch model. Deze studie benadrukt het belang van een veilige, rechtvaardige werkcultuur voor het behoud van jonge zorgprofessionals. Sleutelwoorden: beginnende verpleegkundigen, stagiaires, oppressie, sociale veiligheid, werkcultuur, behoud

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brouwer, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:38
Last Modified: 25 Jun 2025 11:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5091

Actions (login required)

View Item View Item