Javascript must be enabled for the correct page display

Consent: Niet alleen ja of nee

Stokvis, Nora (2025) Consent: Niet alleen ja of nee. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scripties4818032Nora-Stokvis1.pdf

Download (549kB) | Preview

Abstract

Eerder onderzoek toont aan dat er tijdens seksuele intimiteiten tussen mannen en vrouwen regelmatig miscommunicatie rondom consent plaatsvinden. Deze studie onderzoekt hoe het thema consent wordt weergegeven in Nederlandse seksuele voorlichtingsboeken voor jongeren van 10 tot 16 jaar. De onderzoeksvraag luidt: ‘Hoe wordt het thema consent binnen seksuele relaties beschreven in Nederlandse voorlichtingsboeken?’ Hiervoor zijn acht boeken geanalyseerd, waarbij blijkt dat alle boeken het onderwerp behandelen, maar de mate van diepgang verschilt. Seksuele intimiteiten wordt gepresenteerd als iets wederzijds, maar consent wordt vooral weergegeven als een eenmalig moment, zonder dat er besproken wordt dat deze tussentijds kan veranderen. Verder ligt de nadruk op het aangeven van de eigen grenzen, terwijl het herkennen van de grenzen van de ander nauwelijks aan bod komt. Consent wordt vooral als iets verbaals gepresenteerd; non-verbale communicatie blijft onderbelicht. Verder wordt seksueel misbruik hoofdzakelijk besproken met volwassenen als daders. Daardoor is er weinig aandacht voor misbruik door leeftijdsgenoten, binnen relaties of onder invloed van alcohol en drugs. Aanbevelingen zijn onder meer om toestemming als een doorlopend proces te bespreken, non-verbale signalen te behandelen en ook misbruik door leeftijdsgenoten en binnen relaties te behandelen. Toekomstig onderzoek kan zich richten op hoe jongeren de informatie uit de voorlichtingsboeken interpreteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bartelink, B.E. and Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:46
Last Modified: 25 Jun 2025 11:46
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5092

Actions (login required)

View Item View Item