Wijbenga, Mhairu (2025) Anticonceptie in Nederlandse voorlichtingsboeken voor tieners: een kwalitatieve analyse. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukMLWijbengaS5312809.pdf Download (381kB) | Preview |
Abstract
Nederland wordt internationaal geprezen om haar seksuele voorlichting, hoewel controverse rond dit onderwerp toeneemt. Tegelijkertijd neemt het gebruik van anticonceptiemiddelen in Nederland af. In het verleden is er onderzoek gedaan naar boeken over seksuele voorlichting, maar er is een hiaat in het onderzoek naar anticonceptie in boeken over seksuele voorlichting voor tieners. Het doel van deze studie is om de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: hoe wordt er over anticonceptie geschreven in Nederlandse seksuele voorlichtingsboeken voor tieners? Om dit te onderzoeken, is er een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd van zeven boeken over seksuele voorlichting voor tieners. Deze analyse toonde aan dat de boeken een veelvoud aan anticonceptiemiddelen, verschillende voor- en nadelen van anticonceptie en een wisselende toon in de boeken bevatten, wat kan leiden tot de verspreiding van bepaalde gendernormen. Deze studie geeft inzicht in hoe er over anticonceptie wordt geschreven in boeken over seksuele voorlichting. Toekomstig onderzoek zou echter verschillende aspecten van seksuele voorlichting en anticonceptiemiddelen kunnen onderzoeken. Daarnaast wordt aanbevolen om boeken over seksuele voorlichting voor tieners op een meer inclusieve manier te schrijven, aangezien dit onderzoek aantoont dat deze boeken cisnormatieve en heteronormatieve boodschappen overbrengen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 11:47 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 11:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5093 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |