Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van sociale steun op de relatie tussen negatieve levensgebeurtenissen en depressieve symptomen bij adolescenten

Heuver, Merle (2025) Het effect van sociale steun op de relatie tussen negatieve levensgebeurtenissen en depressieve symptomen bij adolescenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukMerleHeuver.pdf

Download (775kB) | Preview

Abstract

In dit onderzoek is gekeken naar de relatie tussen negatieve levensgebeurtenissen, sociale steun en depressieve symptomen bij adolescenten. De centrale vraag was in hoeverre sociale steun van leeftijdsgenoten, gemeten met peer-nominatie, een modererende rol speelt in de relatie tussen negatieve levensgebeurtenissen en depressieve symptomen. Verwacht werd dat negatieve levensgebeurtenissen positief samenhangen met depressieve symptomen, en dat deze relatie zwakker is bij adolescenten die meer steun ontvangen van klasgenoten. Data van het eerste meetmoment van de SPACE II-studie zijn gebruikt om deze verbanden te analyseren. De steekproef bestond uit 854 adolescenten van 11 tot 16 jaar. Negatieve levensgebeurtenissen werden gemeten met de Life Events Questionnaire, depressieve symptomen met de CES-D en sociale steun via peer-nominaties. De gegevens zijn geanalyseerd met regressieanalyses, waarbij ook interactie-effecten zijn onderzocht om de modererende rol van sociale steun te toetsen. Zoals verwacht hingen negatieve levensgebeurtenissen positief samen met depressieve symptomen. Sociale steun bleek geen invloed te hebben op deze relatie. Dit suggereert dat ontvangen steun van klasgenoten mogelijk onvoldoende is om de impact van negatieve levensgebeurtenissen op depressieve symptomen te verzachten. Wel bleek uit de resultaten dat meisjes meer depressieve symptomen rapporteerden dan jongens, ondanks dat zij ook meer sociale steun ontvingen. Dit kan mogelijk wijzen op complexere sociale processen zoals co-ruminatie. Deze bevindingen suggereren dat de rol van sociale steun genuanceerder is dan veelal wordt aangenomen en dat kwaliteit en context van deze steun mogelijk belangrijker zijn dan de hoeveelheid. De resultaten bieden aanknopingspunten voor preventie, met de nadruk op sociaal-emotionele vaardigheden en gendersensistieve benaderingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Sijtsema, J.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:48
Last Modified: 25 Jun 2025 11:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5094

Actions (login required)

View Item View Item