Vaanhold, Bente (2025) De Invloed van Communicatie Binnen Samenwerkingservaringen van Studenten uit het Hoger Onderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
![]() |
Text
Scriptie-B.-Vaanhold-S3901130.pdf Restricted to Repository staff only Download (507kB) |
Abstract
Doelstelling: Deze studie richt zich op hoe studenten in het hoger onderwijs communicatie ervaren binnen samenwerkingsverbanden. Het doel is inzicht te krijgen in de factoren die communicatie tijdens groepswerk bevorderen en belemmeren. Methode: Dertien studenten in het hoger onderwijs hebben audiodagboeken bijgehouden over hun ervaringen met samenwerking. Deze werden aangevuld met intake- en exitgesprekken. Er werd een thematische analyse uitgevoerd op basis van het perspectief van Braun en Clarke (2008). Resultaten: Communicatie lijkt essentieel te zijn voor effectieve samenwerking. Studenten geven de voorkeur aan persoonlijke communicatie boven online communicatie, tenzij deze laatste effectief en tijdig is. De input die groepsleden leveren aan een samenwerking beïnvloedt de communicatie binnen de groep. Bevorderende factoren zijn onder meer luisteren, openheid en het geven van feedback. Belemmerende factoren zijn onder meer onuitgesproken verwachtingen, taalbarrières en een gebrek aan betrokkenheid. Conclusie: Communicatie is een bepalende factor voor succesvolle samenwerking. Onderwijsinstellingen kunnen dit verbeteren door studenten gerichte training in communicatieve vaardigheden aan te bieden en door de begeleiding bij groepsopdrachten te versterken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Mascareno Lara, M.N. and Renting, N. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 11:48 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 11:48 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5095 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |