Javascript must be enabled for the correct page display

ADHD beredeneerd: Een kritisch vergelijkend onderzoek naar drogredeneringen in twee generaties psychiatrische studieboeken

Kelder, Sterre (2025) ADHD beredeneerd: Een kritisch vergelijkend onderzoek naar drogredeneringen in twee generaties psychiatrische studieboeken. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Sterre-Kelder-S5360781-juni-2025.pdf

Download (522kB) | Preview

Abstract

Deze scriptie onderzoekt hoe drie typen drogredeneringen: cirkelredeneringen, overhaaste generalisaties en valse dilemma's, voorkomen in hoofdstukken over ADHD in twee veelgebruikte psychiatrische studieboeken, één gepubliceerd in 2003 en één gepubliceerd in 2022. De analyse combineert een kwalitatieve inhoudsanalyse met een kwantitatieve telling van de drogredeneringen, uitgevoerd door twee codeurs aan de hand van een gedeeld codeboek. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is 84,6%, en alleen de fragmenten waarover volledige overeenstemming werd bereikt, zijn meegenomen in de analyse. De resultaten tonen een duidelijke afname van het aantal drogredenen in het studieboek uit 2022 ten opzichte van dat uit 2003: van gemiddeld 4,4 naar 1,8 drogredeneringen per pagina. Overhaaste generalisaties kwamen het meest voor in het oudere boek en waren vaak gekoppeld aan verklaringen gebaseerd op hersenfuncties. Het recentere boek biedt meer nuance, bespreekt meer behandelmogelijkheden en erkent beter de beperkingen van biologische verklaringen. Desondanks blijft de biomedische visie dominant, en drogredeneringen komen ook in het recentere boek nog steeds voor. Dit kan deels verklaard worden door het ontbreken van een effectieve informatie-infrastructuur die kennisproducenten en -archivarissen verbindt met kennisgebruikers. Daarnaast geldt dat zolang ADHD voornamelijk wordt gezien als een hersenaandoening, drogredeneringen die deze visie ondersteunen mogelijk minder snel herkend worden. Deze scriptie pleit daarom voor een kritischere evaluatie van educatief materiaal vóór publicatie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de Richtlijn Voorlichting ADHD.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:51
Last Modified: 25 Jun 2025 11:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5097

Actions (login required)

View Item View Item