Javascript must be enabled for the correct page display

Baby's uit een buisje?

Ommen, Julia van (2025) Baby's uit een buisje? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
DefinitieveScriptieJuliavanOmmenS4615514.pdf

Download (773kB) | Preview

Abstract

In de afgelopen decennia is seksuele voorlichting verschoven van een focus op biologische processen naar meer aandacht voor relationele, sociale en identiteitsvormende aspecten. Tegelijkertijd zijn gezinsstructuren diverser geworden door technologische ontwikkelingen zoals geassisteerde voortplanting. Voor kinderen die opgroeien in gezinnen die via deze methoden zijn gevormd, is inclusieve representatie in educatief materiaal belangrijk. Kinderboeken spelen hierin een sleutelrol, maar de manier waarop geassisteerde voortplanting in deze boeken wordt weergegeven, is nog weinig onderzocht. Dit onderzoek richt zich op hoe geassisteerde voortplanting wordt beschreven en geïllustreerd binnen het thema voortplanting in Nederlandstalige boeken over seksuele voorlichting voor kinderen van 4 tot 15 jaar. Er is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd op negen boeken, waarbij zowel deductief als inductief is gecodeerd in Atlas.ti. Thema’s waren onder andere typen geassisteerde voortplanting, gezinsstructuren, motieven en psychosociale dimensies. De resultaten laten zien dat acht van de negen boeken verwijzen naar geassisteerde voortplanting, met variatie in diepgang en toon. Informatieve boeken richten zich op medische uitleg (zoals ivf en inseminatie), terwijl verhalende boeken toegankelijke verhalen gebruiken waarin liefde en gezin centraal staan. Taal en illustraties zijn aangepast aan de leeftijdsgroep. Hoewel er enige aandacht is voor gezinsdiversiteit, blijft de representatie van niet-traditionele gezinsvormen, zoals twee-moedergezinnen of alleenstaand ouderschap, beperkt. Boeken over seksuele voorlichting dragen bij aan zowel kennis als normalisering van geassisteerde voortplanting. Psychosociale en ethische aspecten, zoals het recht van het kind om zijn of haar genetische afkomst te kennen, blijven echter vaak onderbelicht. Een inclusievere benadering wordt aanbevolen om beter aan te sluiten bij de leefwereld van kinderen in diverse gezinssituaties.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bartelink, B.E. and Parlevliet, S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:51
Last Modified: 25 Jun 2025 11:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5098

Actions (login required)

View Item View Item