Ebbinge, Celeste (2025) "Gebruik en verband ReBTOSS en SEV bij jonge kinderen: Een vergelijking tussen kinderen met en zonder vluchtachtergrond.". Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Bachelorscriptie-Celeste-Ebbinge-.pdf Restricted to Repository staff only Download (349kB) |
Abstract
In deze studie wordt het gebruik van en de relatie tussen de ReBTOSS (Risicofactoren en Beschermende factoren Trauma Observatie Schoolse Situaties) en de SEV (Sociaal-Emotionele Vragenlijst) onderzocht bij kinderen van 4 tot 8 jaar. Daarnaast wordt onderzocht of deze relatie verschilt voor kinderen met een vluchtachtergrond, aangezien deze groep een verhoogd risico heeft op psychosociale problemen. Voor deze kwantitatieve studie werd gebruik gemaakt van een bestaande dataset (N = 452). Van deze kinderen hadden 136 een vluchtachtergrond. Beschrijvende statistieken en Spearman-correlatieanalyses werden uitgevoerd voor zowel de totale steekproef als de subgroep met een vluchtachtergrond. Voor de totale steekproef werd een significante, sterke positieve correlatie gevonden tussen de gemiddelde score op de risicofactoren van de ReBTOSS en de SEV (ρ = .73, p < .001). Voor de subgroep werd een vergelijkbare correlatie gevonden (ρ = .69, p < .001). De individuele risicofactoren toonden ook significante correlaties met de hoofdschalen van de SEV. Deze correlaties waren over het algemeen iets lager voor de subgroep, vooral voor de risicofactor "Vermijding van prikkels". De resultaten ondersteunen de constructvaliditeit van de ReBTOSS en laten zien dat beide instrumenten (gedeeltelijk) overlappende gedragsdimensies meten, maar ook afzonderlijke sterke punten hebben. De gevonden verschillen in correlaties benadrukken het belang van culturele sensitiviteit en contextueel bewuste identificatie bij jonge kinderen. Door het gecombineerde gebruik van de instrumenten kunnen kinderen met trauma en mogelijke gedragsstoornissen eerder worden geïdentificeerd en beter worden ondersteund door leerkrachten en zorgprofessionals.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 11:52 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 11:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5099 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |