Javascript must be enabled for the correct page display

Voorziene Uitdagingen bij de Inzet van Augmented Reality en Virtual Reality in het STEM-Onderwijs: Een Onderzoek naar Mogelijke Verschillen Tussen Leraren op Basis van Eerdere Ervaring en Onderwijssector

Hofstede, Kayleigh (2025) Voorziene Uitdagingen bij de Inzet van Augmented Reality en Virtual Reality in het STEM-Onderwijs: Een Onderzoek naar Mogelijke Verschillen Tussen Leraren op Basis van Eerdere Ervaring en Onderwijssector. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
BAScriptieS4776925KayleighHofstedeUB.pdf
Restricted to Repository staff only until 24 June 2032.

Download (693kB)

Abstract

In de afgelopen jaren zijn de leerprestaties en motivatie van leerlingen voor STEM-vakken in het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs gedaald. Hoewel Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) als innovatieve leertechnologieën veelbelovend zijn, blijft de inzet in het STEM-onderwijs beperkt. Mogelijk komt dit door de uitdagingen die leraren voorzien bij de inzet van AR/VR in hun lespraktijk. Hoewel eerdere onderzoeken inzicht bieden in uitdagingen die leraren ervaren bij technologie integratie in het algemeen, is nog weinig bekend is over specifieke uitdagingen die leraren voorzien bij de inzet van AR/VR in de context van het STEM-onderwijs. Deze voorziene uitdagingen verschillen mogelijk op basis van eerdere ervaring van leraren met AR/VR en de onderwijssector waarin zij werkzaam zijn. Dit onderzoek richt zich daarom op de uitdagingen die leraren voorzien bij de inzet van AR/VR in het STEM-onderwijs op basis van eerdere ervaring met AR/VR en de onderwijssector waarin zij werkzaam zijn. De antwoorden van 47 leraren op een online-vragenlijst worden op basis van een frequentieanalyse thematisch besproken. Hieruit blijkt dat zowel leraren met als leraren zonder ervaring een vergelijkbare hoeveelheid uitdagingen zien op het gebied van de benodigde middelen en didactische kennis en vaardigheden. Leerkrachten in het basisonderwijs noemen vaker uitdagingen die betrekking hebben op didactische kennis en vaardigheden, terwijl docenten in het voortgezet onderwijs met name uitdagingen in pedagogische kennis en vaardigheden voorzien. De resultaten suggereren dat professionaliseringstrajecten kunnen richten op het versterken van didactische en pedagogische kennis en vaardigheden van leraren, zodat een bredere inzet van AR/VR als leertechnologieën in het STEM-onderwijs kan worden gerealiseerd.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Mouw, J.M. and Witteveen, C.G.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 25 Jun 2025 11:53
Last Modified: 25 Jun 2025 11:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5100

Actions (login required)

View Item View Item