Javascript must be enabled for the correct page display

Psychometrisch Onderzoek naar de Kwaliteit van Onderzoeksmaterialen

Beilen, Sarah van (2025) Psychometrisch Onderzoek naar de Kwaliteit van Onderzoeksmaterialen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Sarah-van-Beilen.pdf

Download (342kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt de psychometrische kwaliteit van een nieuw ontwikkelde wiskundetest die werd gebruikt in de replicatiestudie van Stoevenbelt et al. (2025), die tot doel had de effecten van stereotiepe bedreiging op de wiskundeprestaties van vrouwen te onderzoeken. Deze studie is gericht op het evalueren van de psychometrische eigenschappen van deze test, zoals de dimensionaliteit, itemparameters, betrouwbaarheid en meetnauwkeurigheid. De gegevens zijn afkomstig van 1031 scholieren van 18 tot 25 jaar die de makkelijke versie van de wiskundetest met een tijdslimiet hebben afgelegd. Om de kwaliteit van de test te evalueren, werden drie IRT-modellen (1-parameter logistiek model (1PLM), 2PLM en 3PLM) vergeleken en werden de aannames van lokale onafhankelijkheid, unidimensionaliteit en monotoniciteit getoetst. Het 2PL-model werd geselecteerd voor verdere analyse. Unidimensionaliteit en monotoniciteit werden gedeeltelijk geschonden, waardoor de resultaten voorzichtig geïnterpreteerd moeten worden. De bevindingen geven aan dat, hoewel de globale betrouwbaarheid acceptabel was (a=.777), de test onvoldoende nauwkeurig was voor deelnemers met lage of hoge vaardigheidsniveaus. Ongeveer de helft van de deelnemers had een hoge standaardfout en verschillende items vertoonden een slechte aansluiting met de vaardigheden van de deelnemers. Hierdoor meet de toets maar voor een beperkte groep deelnemers betrouwbaar. Deze resultaten geven aanleiding tot bezorgdheid over de validiteit en betrouwbaarheid van de test voor het beoordelen van individuele rekenvaardigheden en het vinden van een mogelijk effect van stereotiepe bedreiging op de wiskundeprestatie van vrouwen. Vervolg onderzoek zou zich moeten richten op het weglaten van het tijdslimiet en verbeterde item targeting. Dit onderzoek laat waardevolle inzichten zien voor het replicatieonderzoek van Stoevenbelt et al. (2025).

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Stoevenbelt, A.H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:04
Last Modified: 25 Jun 2025 12:04
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5102

Actions (login required)

View Item View Item