Javascript must be enabled for the correct page display

Diversiteitsdagboeken: Hoe beginnende leerkrachten reflecteren op hun omgang met diversiteit in de klas.

Bulthuis, Marit (2025) Diversiteitsdagboeken: Hoe beginnende leerkrachten reflecteren op hun omgang met diversiteit in de klas. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
BulthuisS3704041Masterthesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (539kB)

Abstract

Superdiversiteit in het onderwijs stelt basisscholen en leerkrachten voor nieuwe pedagogische opdrachten die betrekking hebben op verschillen tussen leerlingen. De omgang met dergelijke verschillen doet een groot beroep op de competenties van leerkrachten. Structurele aandacht hiervoor ontbreekt in veel pabo’s, waardoor beginnende leerkrachten consistent aangeven het werken met een diverse leerlingenpopulatie als lastig te ervaren en sommige leerlingen het risico lopen achterop te raken. Reflectie heeft al wel een volwaardige plaats binnen de pabo’s. Bovendien kunnen kritische reflectie en transformatief leren beginnende leerkrachten bewustzijn en belangrijke vaardigheden opleveren voor hun professioneel handelen. Door middel van dit kwalitatieve onderzoek is getracht de bijdrage van reflectie aan (de ontwikkeling van) de professionele competenties van beginnende leerkrachten met betrekking tot de omgang met diversiteit in de klas te verhelderen. Dit is gedaan middels een inhoudsanalyse van 108 audioreflecties die tussen januari en april 2025 door 9 beginnende leerkrachten werden opgenomen. Hieruit blijkt dat beginnende leerkrachten al wel beschikken over de professionele leerkrachtcompetenties voor de omgang met diversiteit in de klas, maar dat zij nog onvoldoende ervaring hebben om deze ook effectief te kunnen inzetten. Beginnende leerkrachten zouden hierin dus goed begeleid moeten worden door zowel de pabo’s als het werkveld. Daarnaast blijkt dat met name transformatief leren kan bijdragen aan het verder ontwikkelen en versterken van deze professionele leerkrachtcompetenties. De reflectiecyclus voor kritische reflectie en transformatief leren blijkt echter zelden helemaal te worden doorlopen. Toekomstig onderzoek zou zich dan ook kunnen richten op de zoektocht naar een passender reflectiemodel.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Renting, N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:05
Last Modified: 25 Jun 2025 12:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5104

Actions (login required)

View Item View Item