Javascript must be enabled for the correct page display

De verschillen tussen toetsvragen en leerwegen in het vmbo: Een analyse van kennisdimensies en cognitieve processen in aardrijkskunde toetsen met de herziene taxonomie van Bloom.

Rozema, Birgit (2025) De verschillen tussen toetsvragen en leerwegen in het vmbo: Een analyse van kennisdimensies en cognitieve processen in aardrijkskunde toetsen met de herziene taxonomie van Bloom. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukPABA-A412BirgitRozema-.docx-3.pdf

Download (755kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek analyseerde de typen kennis en cognitieve processen die getoetst werden in aardrijkskundetoetsen voor tweedejaars leerlingen in het voortgezet onderwijs. Er werden toetsen uit drie leerwegen vergeleken: vmbo-bk, vmbo-k(g)t en havo/vwo. Het onderzoek volgde een multiple case study-ontwerp en baseerde zich op documentanalyse van hoofdstuktoetsen uit de veelgebruikte methode BuiteNLand. Elke toetsvraag werd gecodeerd volgens de herziene taxonomie van Bloom. De verdeling van kennisdimensies en cognitieve processen werd vergeleken tussen de niveaus. De resultaten laten zien dat de meeste toetsvragen gericht zijn op lagere-orde cognitieve processen, met name onthouden en begrijpen, en op feitelijke en conceptuele kennis. Procedurele kennis werd zelden getoetst en metacognitieve kennis ontbrak volledig. Tussen vmbo-bk en vmbo-k(g)t werd nauwelijks verschil gevonden, beide niveaus hadden een vergelijkbare verdeling en het verschil was niet significant. Havo/vwo-toetsen vroegen iets vaker om hogere-orde processen, maar ook dit verschil was niet significant. Binnen elk niveau werd bovendien geen consistente toename in cognitieve complexiteit per hoofdstuk gevonden. Deze bevindingen roepen vragen op over de mate waarin de huidige toetspraktijk aansluit bij de bedoelde curriculumdifferentiatie. Het onderzoek suggereert dat meer aandacht nodig is voor het ontwerpen van toetsvragen die hogere-orde denken stimuleren en beter aansluiten bij het leerpotentieel van leerlingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Korpershoek, H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:05
Last Modified: 25 Jun 2025 12:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5105

Actions (login required)

View Item View Item