Hilberdink, Eileen (2025) Strijd tegen schoolgerelateerd gendergeweld (SRGBV) in Zambia: Een kritische blik op beleid Een kwalitatieve inhoudsanalyse van de vormgeving van beleid tegen SRGBV in Zambia. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Scriptie---E.-Hilberdink---S5328284.pdf Restricted to Repository staff only Download (476kB) |
Abstract
In veel lage- en middeninkomenslanden (LMIC’s) blijven hardnekkige genderongelijkheden in het onderwijs de toegang van meisjes tot scholing belemmeren. Een belangrijke structurele barrière in deze context is schoolgerelateerd gendergeweld (SRGBV). Deze studie onderzoekt hoe beleid met betrekking tot SRGBV in Zambia wordt vormgegeven en uitgevoerd. Er werd een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd van vier sleutelbeleidsdocumenten, waarbij gebruik is gemaakt van een dubbele coderingsaanpak, die zowel deductieve als inductieve methoden combineert. De analyse laat zien dat de huidige beleidskaders verschillende bevorderende factoren aanpakken, waaronder training en capaciteitsopbouw, genderresponsief onderwijs, meldmechanismen en multisectorale samenwerking. De effectiviteit van dit beleid wordt echter beperkt door sociale en culturele barrières, een beperkte uitvoeringscapaciteit en gebrekkige toegang tot ondersteunende diensten. Hoewel de Anti-Gender-Based Violence Act (2011) en de Education Act (2011) belangrijke juridische fundamenten bieden, worden deze vaak in abstracte termen gepresenteerd en onvoldoende vertaald naar concrete maatregelen. Ondanks de opname van preventieve doelstellingen in alle beleidsdocumenten, ondermijnt het ontbreken van duidelijke en uitvoerbare strategieën de algehele effectiviteit van het SRGBV-beleid in Zambia. De studie concludeert dat Zambia weliswaar aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt in het erkennen van SRGBV als een belangrijk probleem, maar dat de impact ervan beperkt blijft door diepgewortelde sociale normen, zwakke uitvoering en een gebrek aan toegankelijke ondersteuning. Een effectieve aanpak van SRGBV vereist een meer geïntegreerde beleidsbenadering met concrete en meetbare interventies. Dit onderzoek levert een bijdrage aan het inzicht in de uitvoering van SRGBV-beleid in LMIC’s en biedt praktische en wetenschappelijke aanbevelingen voor toekomstig beleid en onderzoek.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Talsma, I. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:06 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 12:06 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5106 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |