Broersen, Iris (2025) Diversiteit in het onderwijs: Empathie in de audiodagboeken van startende leerkrachten op diversiteit in de klas. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
BachelorthesisIris-BroersenS5373603-2.pdf Restricted to Repository staff only until 30 June 2035. Download (926kB) |
Abstract
Deze studie onderzoekt hoe empathie naar voren komt in de reflecties van beginnende leerkrachten in het basisonderwijs bij het omgaan met diversiteit in de klas. Met de toenemende maatschappelijke diversiteit in Nederland staan leerkrachten op voor de uitdaging om tegemoet te komen aan de behoeften van heterogene leerlingenpopulaties. Met behulp van een kwalitatief ontwerp werden gedurende drie tot vier weken audiodagboeken van tien beginnende leerkrachten verzameld, wat resulteerde in 63 gedocumenteerde kritische incidenten. Thematische analyse toonde aan dat in ongeveer 70% van deze incidenten empathie expliciet werd uitgedrukt, voornamelijk in de vorm van cognitieve empathie, het vermogen van leraren om het perspectief van leerlingen te begrijpen. Affectief empathische reacties kwamen minder vaak voor, maar waren meer emotioneel geladen, vaak getriggerd door gevoelige kwesties zoals religieuze of culturele identiteit. Empathie kwam het vaakst voor in situaties die te maken hadden met de thuisomgeving van leerlingen, culturele achtergronden of persoonlijke kenmerken. Leerkrachten reflecteerden empathischer wanneer ze persoonlijk betrokken waren bij de situatie, in tegenstelling tot verhalen uit de tweede hand van collega's. De bevindingen suggereren dat empathie, in het bijzonder cognitieve empathie, een cruciale rol speelt bij het bevorderen van inclusieve onderwijspraktijken en leraren helpt om de geleefde werkelijkheid van leerlingen beter te begrijpen. Audiodagboeken bleken een krachtig hulpmiddel te zijn voor om authentieke en directe reflecties vast te leggen en bieden waardevolle inzichten in de emotionele en morele dimensies van lesgeven. Trefwoorden: empathie, onderwijs, leerkrachten, audiodagboeken, klassen diversiteit, reflecteren
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Deunk, M.I. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:14 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 12:14 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5109 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |