Kievits, Benthe (2025) Leren over liefde en seks tussen twee personen van hetzelfde geslacht: Een thematische analyse over informatieverstrekking over liefde en seks tussen twee personen van hetzelfde geslacht in Nederlandse seksuele voorlichtingsboeken. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
DefinitieveversieBentheKievits5359228.pdf Restricted to Repository staff only Download (366kB) |
Abstract
Nederland telt 2,7 miljoen mensen die zich identificeren als onderdeel van de LHBTQIA+-gemeenschap. Ondanks deze grote groep is hun vertegenwoordiging in seksuele voorlichting vaak beperkt. Boeken over seksuele voorlichting worden vaak geschreven vanuit een heteronormatief perspectief, met de nadruk op liefde en seks tussen een man en een vrouw. Liefde en seks tussen mensen van hetzelfde geslacht krijgen minder aandacht, terwijl het voor het welzijn en de seksuele gezondheid van lesbische, homo- en biseksuele (LHB) jongeren essentieel is dat zij relevante informatie krijgen over liefde, seks en de risico's die daarmee samenhangen. Het doel van dit onderzoek is het beantwoorden van de onderzoeksvraag: "Hoe wordt er aandacht besteed aan liefde en seks tussen mensen van hetzelfde geslacht in Nederlandse boeken over seksuele voorlichting voor tieners?". Om deze vraag te beantwoorden, werd een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd op acht seksuele voorlichtingsboeken boeken. Dit omvatte uitleg en informatie over liefde en seks tussen mensen van hetzelfde geslacht, en de mate waarin LHB-specifieke problematiek wordt aangekaart. De resultaten laten zien dat in de context van liefde, vaak wordt benadrukt dat liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht niet verschilt van liefde tussen een man en een vrouw. Wat seks betreft, lijkt het erop dat er nog steeds een gebrek is aan concrete informatie over seksuele handelingen en beschermende middelen tijdens seks tussen mensen van hetzelfde geslacht. LHB-specifieke problemen zijn vooral besproken in relatie tot sociale stigmatisering, bijvoorbeeld binnen religieuze contexten of psychiatrie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Bartelink, B.E. and Parlevliet, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:19 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 12:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5110 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |