Jager, Niek (2025) De invloed van familie, vrienden en de sociale omgeving op het herstel van minderjarigen na een kleinschalige ramp: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk-Niek-Jager-S4749421.pdf Download (582kB) | Preview |
Abstract
Kleinschalige rampen kunnen een ernstige impact hebben op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen en adolescenten, gezien hun verhoogde kwetsbaarheid. Desondanks zijn kleinschalige rampen nog steeds onderbelicht in vergelijking met grotere rampen, zoals pandemieën. Daarom beoogt deze scoping review de rol te onderzoeken van familie, vrienden en de sociale omgeving bij het ondersteunen van veerkracht en herstel bij kinderen en adolescenten na een kleinschalige ramp. Gebaseerd op verschillende theoretische kaders, zoals het ecologische model van Bronfenbrenner en de dynamische systeemtheorie van Thelen, zouden deze factoren met elkaar verweven moeten zijn en op dynamische wijze bijdragen aan het herstel van kinderen. Herstel wordt geanalyseerd aan de hand van psychologische, functionele en cognitieve dimensies. Er werd een systematische literatuurstudie uitgevoerd via PsycINFO en Medline, waarbij verdere literatuur werd ontdekt via backward snowballing. Uiteindelijk werden zes kwalitatieve studies geïncludeerd. De resultaten benadrukken dat familie, vrienden en de sociale omgeving allemaal een significante impact hebben op het herstel van kinderen en adolescenten. Ouders bieden emotionele steun en stabiliteit en structuur, vrienden en leeftijdsgenoten maken het mogelijk om gedeelde traumatische ervaringen te normaliseren, en de sociale omgeving biedt collectieve steun en een gevoel van verbondenheid en veiligheid, naast vele andere dingen. De bevindingen impliceren ook een dynamische interactie tussen deze ondersteunende factoren, zoals voorspeld op basis van de aangereikte theoretische kaders. Dit onderzoek beoogt een kennislacune op te vullen met betrekking tot kleinschalige rampen en het herstel van kinderen en adolescenten en benadrukt de behoefte aan zorg en ondersteuning op maat. Toekomstig onderzoek zou zich moeten richten op herstel op de lange termijn, iets dat in de huidige literatuur grotendeels ontbreekt.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. and Nomden, V. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:20 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 12:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5111 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |