Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van scaffolding op de emotionele betrokkenheid: een observatie-instrument voor het didactisch handelen van de leerkracht bij kinderen met een onderwijszorgbehoefte

Jonkhof, Fleur (2025) De invloed van scaffolding op de emotionele betrokkenheid: een observatie-instrument voor het didactisch handelen van de leerkracht bij kinderen met een onderwijszorgbehoefte. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuks5172624Fleur-Jonkhof.pdf

Download (542kB) | Preview

Abstract

Inclusief onderwijs wordt gepromoot als recht voor alle leerlingen, maar blijkt in de praktijk lastig te realiseren voor leerlingen met een onderwijszorgbehoefte. Het beïnvloedt de ervaren betrokkenheid van leerlingen, die ontstaat in interactie en beïnvloed wordt door de leerkracht. Deze studie richt zich op de emotionele betrokkenheid van leerlingen en scaffolding door de leerkracht. De onderzoeksvraag is: “In hoeverre kunnen we scaffolding van de leerkracht en emotionele betrokkenheid van de leerling met een onderwijszorgbehoefte meten in een klassituatie en in hoeverre heeft scaffolding van de leerkracht invloed op de emotionele betrokkenheid van de leerling met een onderwijszorgbehoefte?”. Een ontwerponderzoek is uitgevoerd, waarbij kwalitatief literatuuronderzoek is gedaan om items van het observatie-instrument te ontwikkelen. Om het instrument te testen is een pilot gedaan met behulp van een video-opname. Om emotionele betrokkenheid te meten zijn de items "positieve emoties" en "sociale betrokkenheid" opgenomen in het observatie-instrument. Om scaffolding te meten zijn "didactische ondersteuning" en "participatiegerichte ondersteuning" opgenomen in het instrument. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is bepaald aan de hand van het percentage overeenstemming, die als betrouwbaar werd beschouwd wanneer minimaal vier van de zes observatoren hetzelfde scoorden. Een correlatieanalyse toont een positief significant verband tussen scaffolding en emotionele betrokkenheid. Aangezien Spearman’s Rho wees op een gematigde correlatie, moeten de resultaten met voorzichtigheid worden benaderd. Vervolgonderzoek is nodig om deze relatie verder te onderzoeken en te verduidelijken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:20
Last Modified: 25 Jun 2025 12:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5112

Actions (login required)

View Item View Item