Kroes, Léa (2025) Menstruele Hygiëne en Meisjesonderwijs: Een Vergelijking van Beleidsmaatregelen in Bangladesh en Senegal. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukLeaKroess4664493.pdf Download (475kB) | Preview |
Abstract
Menstruele hygiëne heeft een directe impact op de scholing, gezondheid en het algemeen welzijn van meisjes. Deze scriptie onderzoekt hoe Bangladesh en Senegal hun beleidsmaatregelen en programma’s rondom menstruele hygiëne (Menstrual Hygiene Management, MHM) vormgeven en implementeren. De centrale onderzoeksvraag luidt: “Hoe worden de beleidsmaatregelen en programma’s van Bangladesh en Senegal vormgegeven in hun benadering van menstruele hygiëne en de uitvoering daarvan?” Er is een kwalitatieve documentanalyse uitgevoerd, gebaseerd op nationale beleidsdocumenten, programmabeschrijvingen en rapporten uit beide landen. De analyse is gestructureerd aan de hand van vijf thematische categorieën: infrastructuur & voorzieningen, educatie & bewustwording, sociale & culturele context, participatie & betrokkenheid, en beleidsstructuur. De bevindingen tonen aan dat Bangladesh verder gevorderd is in de structurele integratie van MHM binnen nationaal beleid en praktijk. Het land beschikt over een formele MHM-strategie en betrekt actief vaders, jongens en gemeenschappen. Senegal bevindt zich daarentegen in een ontwikkelingsfase, waarin lokaal aangestuurde initiatieven – vaak ondersteund door internationale partners – worden uitgevoerd, maar een centraal beleidskader ontbreekt. Culturele taboes rond menstruatie belemmeren bovendien de beleidsontwikkeling en uitvoering van programma’s in Senegal. Deze scriptie concludeert dat effectieve MHM-programma’s niet alleen afhankelijk zijn van nationale beleidskaders, maar ook gebaat zijn bij gemeenschapsbetrokkenheid, culturele sensitiviteit en sectoroverstijgende samenwerking. Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek en praktijk zijn onder andere het versterken van de betrokkenheid van mannen, het bevorderen van kennisdeling, en het structureel inbedden van succesvolle lokale initiatieven in nationale systemen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Talsma, I. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:23 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 12:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5115 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |