Manuhutu, Bram (2025) Een systematische literatuurreview over de effecten van spelmethodes gericht op sociaal-emotionele vaardigheden. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Een-systematische-literatuurreview-over-de-effecten-van-spelmethodes-gericht-op-sociaal-emotionele-vaardigheden.-Manuhutu-B.A.-2025.-.pdf Restricted to Repository staff only Download (465kB) |
Abstract
Deze systematische literatuurstudie onderzoekt de effectiviteit van spelgebaseerde interventies die gericht zijn op het verbeteren van sociale vaardigheden bij basisschoolleerlingen. Deze review omvat 13 empirische studies die voldoen aan vooraf opgestelde inclusiecriteria. Deze studies verschillen in opzet, steekproefgrootte en structuur van de interventie, maar rapporteren positieve uitkomsten op individueel niveau, zoals prosociaal gedrag, emotieregulatie, samenwerking en vermindering van storend gedrag. In een volgende stap zijn de evidence-based programma’s vergeleken met de methode ‘Het Spel van de Week’, die momenteel in ontwikkeling is en op proefbasis wordt toegepast op enkele Nederlandse basisscholen, maar nog niet officieel is uitgebracht. Deze vergelijking vond plaats op verzoek van de ontwikkelaars, die zich hebben gemeld bij de Wetenschapswinkel van de Rijksuniversiteit Groningen met het verzoek tot wetenschappelijk theoretisch kader te komen. Doel van de vergelijking was het in kaart brengen van overeenkomsten en verschillen op het gebied van doelstellingen, doelgroep, implementatiestrategieën en uitkomstmaten. Hieruit blijkt dat het Spel van de Week verschillende kernelementen deelt met effectieve interventies – zoals het bevorderen van samenwerking en het integreren van sociaal leren in de dagelijkse klasroutine – maar dat bepaalde componenten, zoals systematische bekrachtiging en gestructureerde emotionele instructie, minder expliciet aanwezig zijn. De bevindingen onderstrepen het potentieel van spelgebaseerde aanpakken voor de sociale ontwikkeling in het basisonderwijs en benadrukken het belang van een gestructureerde, theoretisch onderbouwde implementatie.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:24 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 09:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5116 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |