Javascript must be enabled for the correct page display

Op de drempel van groep 3

Woudstra, Dianne (2025) Op de drempel van groep 3. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
MasterscriptieDianneWoudstraOpdedrempelvangroep3s3972348.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)

Abstract

Het doel van dit onderzoek is inzicht te krijgen in het keuzeproces van Nederlandse kleuterleerkrachten met betrekking tot kleuterbouwverlenging - de beslissing of een leerling in groep 2 blijft of overgaat naar groep 3. Waar eerdere onderzoeken voornamelijk vertrouwden op kwantitatieve onderzoeksontwerpen om voorspellers te identificeren, laten dergelijke benaderingen vaak het interne redeneerproces van leerkrachten buiten beschouwing. Om deze lacune aan te pakken, heeft de huidige kwalitatieve studie als doel te onderzoeken hoe kleuterleerkrachten verschillende kenmerken van leerlingen analyseren en integreren in hun besluitvormingsproces over blijven zitten of overgaan. De studie werd uitgevoerd met behulp van een vignetstudie met de hardop denk procedure. De vignetten waren gebaseerd op gegevens van de 'Cito kleuter in beeld'. Elke vignet omvatte drie kenmerken: cognitieve ontwikkeling, socio-emotionele ontwikkeling en leeftijd. Negen kleuterleerkrachten namen deel aan het vignetstudie. De analyse onthulde twee uitgangspunten met betrekking tot de interpretaties van leerkrachten over cognitieve en socio-emotionele kenmerken. De fixed mindset, waarin de ontwikkeling van een kind als relatief statisch wordt gezien, en de growth mindset waarbij vaardigheden worden beschouwd als ontwikkelbaar in de loop van de tijd. Leeftijd werd voornamelijk besproken in termen van de tijd die in formeel onderwijs wordt doorgebracht. Onverwacht introduceerden leerkrachten ook, naast de drie kenmerken die op de vignetten stonden, aanvullende factoren die zij als belangrijk beschouwden voor het besluitvormingsproces. Deze aanvullende factoren werden gegroepeerd in drie categorieën: kindkenmerken, onderwijscontextfactoren en de wensen en perspectieven van belanghebbenden. Concluderend lijkt het besluitvormingsproces rond kleuterbouwverlenging complexer te zijn: leerkrachten overwegen een breder scala aan factoren en betrekken meer belanghebbenden bij hun beslissingen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C. and Deunk, M.I.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:24
Last Modified: 25 Jun 2025 12:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5117

Actions (login required)

View Item View Item