Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Verschillende Typen Interventies op het Zelfconcept van Kinderen met Developmental Coordination Disorder: Een Scoping Review

Bijl, Ashley (2025) De Invloed van Verschillende Typen Interventies op het Zelfconcept van Kinderen met Developmental Coordination Disorder: Een Scoping Review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Ashley-Bijl---28-05-25.pdf

Download (941kB) | Preview

Abstract

Achtergrond. Kinderen met DCD scoren lager op zelfconcept dan hun leeftijdsgenoten. Dit is zorgwekkend, aangezien een negatief zelfconcept geassocieerd is met een verhoogd risico op mentale gezondheidsproblemen en het verdere algehele welzijn van kinderen kan beïnvloeden. Er is meer onderzoek nodig om te begrijpen hoe interventies verandering in zelfconcept teweegbrengen en om inzicht te krijgen in hoe het zelfconcept van kinderen met DCD effectief verhoogd kan worden. Dit heeft geleid tot de onderzoeksvraag ‘Wat is er bekend over de invloed van interventies op het zelfconcept van kinderen met DCD?’. Methode. Vanwege de brede en verkennende aard van de onderzoeksvraag is er gekozen voor een scoping review, om relevante thema’s uit de bestaande literatuur te identificeren. Deze thema’s zijn op inductieve manier geanalyseerd. Resultaten. In dit onderzoek zijn 11 studies geïncludeerd, waarbij de analyse heeft geleid tot vijf thema's, namelijk: groepsgerichte interventies, individuele interventies en de bewustwording van voortgang en competentie, wederzijdse beïnvloeding tussen het zelfconcept en de motoriek, getrainde behandelaren en het motiveren van de kinderen. Conclusie. Uit de thematische analyse blijkt dat interventies gericht op kinderen met DCD een positieve invloed kunnen hebben op het zelfconcept, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Er komt naar voren dat de effectiviteit samenhangt met verschillende elementen van de interventie, wat aanbevelingen geeft voor implicaties in de praktijk en vervolgonderzoek. Trefwoorden: Kinderen met DCD, zelfconcept, interventies

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Schoenmaker, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:25
Last Modified: 25 Jun 2025 12:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5118

Actions (login required)

View Item View Item