Javascript must be enabled for the correct page display

Een kwestie van tijd: De ontwikkeling van voorlichting over Medicatie voor ADHD en de Dopaminehypothese in veelgebruikte Psychiatrische Studieboeken

Welhuis, Renske (2025) Een kwestie van tijd: De ontwikkeling van voorlichting over Medicatie voor ADHD en de Dopaminehypothese in veelgebruikte Psychiatrische Studieboeken. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ScriptieRenskeWelhuis6Juni2025-3.pdf

Download (442kB) | Preview

Abstract

Psychiatrische studieboeken die worden gebruikt in het onderwijs bevatten soms nog verouderde informatie over de dopaminehypothese en besteden vaak weinig aandacht aan negatieve effecten van ADHD-medicatie. Voor jonge professionals is het belangrijk om te beschikken over betrouwbare informatie, zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen in de praktijk. Dit onderzoek vergelijkt een recent psychiatrisch studieboek (2022) met een oudere editie (2007), gericht op de interpretatie van de dopaminehypothese en de bespreking van lange- en korte termijneffecten van ADHD-medicatie. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe verschillen de erkenning van negatieve lange- en korte termijneffecten van medicatie voor ADHD en de interpretatie van de dopaminehypothese tussen een ouder (2007) en een recenter (2022) psychiatrisch studieboek?” De boeken zijn geanalyseerd via kwalitatieve inhoudsanalyse, op basis van vooraf opgestelde thema's, verfijnd via een inductieve aanpak. Twee beoordelaars analyseerden de tekst met behulp van Atlas.ti. De resultaten tonen een duidelijke verschuiving: het recente boek bespreekt de dopaminehypothese minder prominent en schenkt meer aandacht aan negatieve medicatie effecten. Er lijkt een beweging te zijn naar een kritische benadering van ADHD in de literatuur, al blijft het niveau van kritische reflectie in onderwijsmateriaal nog beperkt.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:26
Last Modified: 25 Jun 2025 12:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5119

Actions (login required)

View Item View Item