Javascript must be enabled for the correct page display

In Afwachting van de Middelbare School: De rol van Sociale Steun van Ouders op het Verband Tussen Sociale Angst en de Verwachtingen van Leerlingen over de Overgang naar de Middelbare School.

Kroeze, Vera (2025) In Afwachting van de Middelbare School: De rol van Sociale Steun van Ouders op het Verband Tussen Sociale Angst en de Verwachtingen van Leerlingen over de Overgang naar de Middelbare School. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
Master-ThesisVera-Kroeze-S4112156.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB)

Abstract

De overgang van de basisschool naar de middelbare school is een belangrijke fase die van invloed is op de academische prestaties en het welzijn van leerlingen. Deze masterthese onderzocht de relatie tussen sociale angst bij kinderen en hun verwachtingen ten aanzien van de overgang naar de middelbare school, en de rol van sociale steun van ouders op deze relatie. Er is gebruikgemaakt van een kwantitatieve dataverzameling bij 168 (gemiddelde leeftijd = 11,2; 63 jongens en 103 meisjes) kinderen uit groep 7 en 8 in Nederland. Gegevens werden verzameld via een zelfrapportage vragenlijst waarna regressieanalyses werden uitgevoerd om de relaties tussen de variabelen te onderzoeken. De resultaten wezen erop dat sociale angst geassocieerd was met meer negatieve verwachtingen en dat ouderlijke steun geassocieerd was met meer positieve verwachtingen. Bovendien modereerde ouderlijke steun de relatie tussen sociale angst en de verwachtingen, waarbij voor hogere niveaus van ouderlijke steun de relatie significant bleek. Dit suggereert dat ouderlijke steun vooral betekenisvol is voor kinderen met lage niveaus van sociale angst. Implicaties voor leraren en beleidsmakers omvatten onder meer de behoefte aan gerichte interventies ter preventie of reductie van sociale angst bij kinderen, met als uiteindelijk doel het versterken van hun welzijn en academische prestaties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Sijtsema, J.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 25 Jun 2025 12:27
Last Modified: 25 Jun 2025 12:27
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5121

Actions (login required)

View Item View Item